Risk för brist på vinterdäck – byt däck i god tid

Från 1 oktober är det tillåtet att köra med dubbdäck, och i år kan det vara en god idé att göra däckbytet tidigt. Försäkringsbolaget If varnar nu för en trolig däckbrist och långa väntetider – och uppmanar bilägare att vara ute i god tid.

I år är det extra viktigt att inte vänta till sista stund med däckbytet. Nya vinterdäck kan bli svåra att få tag på.

En undersökning som If gjorde 2021 visar att en av fem bilister väntar till och sista tillåtna dagen för att byta till vinterdäck. Bara en av tre följer rekommendationen om att låta vädret avgöra när det är dags för bytet.

I år är det extra viktigt att inte vänta till sista stund, särskilt om du planerar att köpa nya vinterdäck. Kriget i Ukraina har påverkat däckbranschen och det väntas bli brist på nya däck.

– Vi har fått indikationer på att det i år blir svårt att få fram nya vinterdäck, om man inte redan köpt dem. Om du behöver nya vinterdäck men inte får tag på några bör du undvika att använda bilen under de dagar vädret är som mest besvärligt. Tänk på att ett vinterdäck för att vara lagligt måste ha ett mönsterdjup på minst 3mm, men 4-5mm är att föredra, säger Johan Granholm, motorexpert på If.

Många däck har en liten slitageindikator på utsidan av gummit som man kan hålla koll på.

Så gäller bilförsäkringen
Bilförsäkringen gäller även om du inte har vinterdäck på bilen efter den 1 december och det är sådant väglag att du ska ha det. Du får dock en extra självrisk på 5 000 kronor om dina däck inte uppfyller lagkravet.

Detta gäller för godkända däck

1 oktober – 15 april
Får du ha vinterdäck, både dubbdäck och odubbade däck. Resten av året gäller förbud mot dubbdäck om det inte råder vinterväglag*. Det betyder att senast den 15 april måste du byta bilens dubbdäck, men om det är snö och is på vägen får du köra med dubbdäck tills snön och isen försvinner.

1 december – 31 mars
Är det lag på att använda vinterdäck, om det är vinterväglag ute. Med vinterväglag menas att det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Polisen avgör om det råder vinterväglag på den plats du befinner dig. För att din bil ska kunna köras säkert på vintervägar kan du använda dubbade eller odubbade vinterdäck. Övrig tid är det sommardäck som rekommenderas.

16 april – 30 september
Är det förbjudet att köra med dubbade vinterdäck, om det inte är vinterväglag. Det är inte olagligt att köra med odubbade vinterdäck på sommaren, men det är farligt att göra det. Bromssträckan blir längre och väggreppet är sämre, särskilt på våta vägbanor.

Läs mer om lokala regler för vinterdäck, olika typer av däck och tips på förvaring på: Vinterdäck – Lagar, regler och datum för vinterdäck och dubbdäck | If

Johan Granholm, motorexpert på If.

Digitalization a key factor behind If’s strong financial performance2.11.2022 11:33:51 CET | Press release

QUARTERLY RESULT If P&C Insurance presents a strong quarter, with a 5.7 percent growth in gross written premiums and a combined ratio of 81,6. The times are challenging, with high inflation, rising interest rates and a war raging in Europe. If handles the turbulence well. One key factor is the hybrid model that combines the most digital insurance company with a non-digital, physical delivery.

Digitalisering en nyckelfaktor bakom Ifs starka resultat2.11.2022 08:45:16 CET | Pressmeddelande

KVARTALSRAPPORT Försäkringsbolaget If presenterar ett starkt kvartal, med en tillväxt på 5,7 procent i premieinkomst och en totalkostnadsprocent på 81,6. Det är en turbulent tid med hög inflation, stigande räntor och ett krig i Nordens närhet. If hanterar turbulensen väl. En nyckelfaktor är bolagets hybridmodell som kombinerar det mest digitaliserade försäkringsbolaget med en icke-digital, fysisk leverans.