Mobility Sweden

Risk för dikeskörning för klimatpolitiken

Dela
Var tredje bil som registrerades under 2020 var en laddbar bil. Sverige tillhör de länder där utvecklingen går fortast, vi är bäst i EU och på en tredje plats i världen när det gäller andelen laddbara bilar. Tyvärr ser vi att den positiva utveckling nu kommer att bromsas upp på grund av de förändringar som införs under våren. Det finns därmed en stor risk att vi inte når våra klimatmål.

Regeringen och samarbetspartierna genomför under året en rad förändringar som kommer att få negativa konsekvenser för marknaden för personbilar och lätta lastbilar i Sverige och framför allt för laddbara bilar. Det handlar om både förändringar i Bonus-malussystemet och förmånsbeskattningen. 

- Regeringen och samarbetspartierna vill att Bonus-malussystemet ska vara det miljöstyrande styrmedlet och inte förmånssystemet. Det är också förklaringen till att den tillfälliga nedsättningen av förmånssystemet redan har slopats och att man höjer förmånsvärdena för att kunna likställas med kontant lön. Tyvärr kompenseras inte dessa förändringar fullt ut i Bonus-malussystemet. Visserligen höjer man bonusen för elbilar från 60 000 kronor till 70 000 kronor, samtidigt som bonusen för laddhybrider sänks med i genomsnitt 10 000 kronor. Trots att det är laddhybriderna som är inkörsporten för elektrifieringen av fordonsflottan. Försvårar man samtidigt för företagen som via sina förmånsbilar driver omställningen och står för köpen av 75% av alla laddbara fordon så kommer vi att tappa fart i klimatomställningen, säger Mattias Bergman, vd för BIL Sweden.

- Regeringen har dessutom valt att begränsa bonusen för de som väljer en elbil som tjänstebil, med hänsyn till EU:s statsstödsregler. Men här håller regeringen fast vid något som inte längre gäller. Klimatbonusen är inte att betrakta som statsstöd enligt EU-kommissionen, fortsätter Mattias Bergman.

- Förutom att alla ska kunna få ta del av hela bonusen, oavsett om det är en privatperson eller en juridisk person så bör en ny tillfällig nedsättning av förmånsvärdet för laddbara bilar och gasbilar införas. Det är viktigt att vi stimulerar den nya tekniken ytterligare ett par år. Sverige är en liten bilmarknad och konkurrensen om de laddbara bilarna är tuff. Just nu är efterfrågan större i Europa än utbudet vilket gör att det finns en risk att andra EU-länder med bättre styrmedel blir tilldelade de laddbara bilarna. Fordonsindustrin delar regeringens klimatmål och har i BIL Swedens färdplan för personbilar tillsammans med Fossilfritt Sverige tydligt pekat hur vi kan nå 70%-målet, men med dessa förändringar i styrmedlen så tar regeringen bort förutsättningarna att nå våra nationella mål, säger Mattias Bergman.

- Häromdagen presenterade regeringen propositionen om justerade beräkningar av bilförmån. Vi kan tyvärr konstatera att regeringen inte har valt att lyssna på remissinstansernas kritik. Det är bara genom ett nära samarbete mellan industrin och regeringen där produkter, laddinfrastruktur och styrmedel går i takt vi kan klara av detta och undvika dikeskörning, avslutar Mattias Bergman.

Kontakter

Om

Mobility Sweden
Mobility Sweden
Storgatan 19
100 41 Stockholm

08-700 41 00

Fakta om Mobility Sweden och fordonsbranschen i Sverige

Mobility Sweden är branschorganisation för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar. 

  • Fordonsindustrin och fordonsbranschen är en av Sveriges viktigaste näringar och utgör en betydelsefull del av Sveriges näringsliv och den påverkar starkt landets ekonomiska utveckling.

  • Fordonsindustrin inklusive leverantörer sysselsätter cirka 166 000 personer i Sverige. Bilhandel och bilverkstäder sysselsätter över 40 000 personer. De svenska fordonstillverkarna sysselsätter 201 000 personer globalt, varav 74 000 i Sverige och har en global omsättning på 974 miljarder kronor.

  • Fordonsindustrin är Sveriges viktigaste exportnäring med ett exportvärde på 253 miljarder kronor vilket motsvarar cirka 13 procent av den totala svenska varuexporten. 

  • Fordonsindustrin svarar för nära 11 procent av de totala industriinvesteringarna i maskiner och anläggningar och är en av våra mest FoU-intensiva näringar.

Följ Mobility Sweden

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Mobility Sweden

Mobility Sweden för en dialog med myndigheter för att minimera effekterna av nedstängningen av 2G/3G-näten9.4.2024 15:30:52 CEST | Pressmeddelande

Idag har M–Sverige gått ut med en pressrelease med budskapet att det är stor risk att bilägare kommer att drabbas när 2G/3G nätet stängs ner och att det finns risk att bilar kan få körförbud. För att undvika onödig oro hos bilister vill Mobility Sweden nyansera denna bild. Nedstängningen av 2G/3G påverkar olika delar av samhället och det förs diskussioner mellan flera branscher, myndigheter och politiska aktörer på såväl Sverige- som Europanivå om detta. Klart är att nedstängningen sker på initiativ av mobiloperatörerna då efterfrågan på deras tjänster fasas ut när 4G och 5G byggs ut. Detta är ingenting som vare sig bilbranschen eller någon annan bransch har rådighet över.

Ökning av lätta lastbilar där var fjärde är elektrisk1.3.2024 08:58:11 CET | Pressmeddelande

Nyregistreringarna av lätta lastbilar ökade med 21 procent i februari. Andelen eldrivna uppgick till 25 procent, en siffra som väntas öka efter införandet av klimatpremien för eldrivna lätta lastbilar. Under månaden registrerades 18 766 nya personbilar, en ökning med nära två procent jämfört med februari i fjol. Nivån ligger omkring 13 procent under månadens genomsnitt för de senaste fem åren. Företagsmarknaden stod för sju av tio nyregistreringar och privatmarknaden är fortsatt svag, särskilt för elbilar.

Under 2023 bromsade elektrifieringstakten in och förväntas minska under 20242.1.2024 09:00:15 CET | Pressmeddelande

2023 års nyregistreringar av personbilar landade i en svag ökning på en halv procent jämfört med 2022. Detta är till stor del drivet av leveranser från historiskt starka orderböcker där leveransförmågan nu är återställd. De tunga och lätta lastbilarna ökade jämfört med i fjol samtidigt som bussmarknaden minskade. Andelen laddbara personbilar ökade med fyra procentenheter. Prognosen för 2024 är däremot mer dyster med en kraftig minskning av nyregistreringar av personbilar och en elektrifieringstakt som för första gången minskar.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye