Svensk Handel

Risk för färre arbetstillfällen när handeln möter vikande konjunktur

Dela

Den pågående konjunkturavmattningen, med hög inflation och utbudsproblem, kommer att slå mot den svenska handeln under 2022 och 2023, vilket riskerar att påverka antalet arbetstillfällen som erbjuds. Särskilt unga bedöms påverkas. Det framgår i Svensk Handels nya rapport ”Läget i handeln”.

Efter mer än två år av pandemi och tillhörande restriktioner var det många krisdrabbade handlare som såg fram mot ljusare tider. Men pandemins efterdyningar och det efterföljande kriget i Ukraina slår nu hårt mot en redan prövad bransch. Hög inflation och högre räntor kommer leda till att konsumenter håller hårdare i plånboken, och hushållen kommer i högre utsträckning att prioritera annan konsumtion än inom handeln framöver. Det gör att även de handlare som upplevde högkonjunktur under pandemin nu ser en vikande efterfrågan.

- Hittills har 2022 varit ett dystert år såväl på den globala arenan som inom den svenska handeln. Pandemirelaterade effekter, inflationen och det förskräckliga kriget i Ukraina får konsekvenser för handeln, vilket medför konsekvenser på samhället i stort, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel och fortsätter:

Inom handeln arbetar över en halv miljon människor och var femte person mellan 16–24 anställs inom handeln. När vi nu går tuffare tider till mötes är vi självklart oroliga för att benägenheten att anställa bland våra medlemsföretag kommer att minska.

Handelns största delbranscher möter utmaningar fram till 2030

I rapporten analyseras också sällanköpsvaruhandels största delbranscher i ett mer långsiktigt perspektiv fram till 2030. Det görs utifrån två scenarier, där det som varierar är e-handelns tillväxttakt. Kläd-och skohandeln väntas i närtid ta revansch från de tuffa pandemiåren men möta utmaningar även i ett längre perspektiv kopplade till bland annat ökad e-handel och internationell konkurrens. Bygg-, järn- och färghandeln samt möbel- och heminredningshandeln har goda förutsättningar att växa, givet en fortsatt hög efterfrågan på nya bostäder.

- Handeln har stor bredd och de olika delbranscherna möter utmaningar av varierande natur. Rapporten visar att e-handeln kommer att fortsätta att växa. Det är viktigt att handeln, som den alltid gör, anpassar sig efter konsumenternas önskemål, men det är också viktigt att politiken tar hänsyn till den globala konkurrensen och ger svenska företag goda möjligheter att konkurrera, säger Sofia Larsen.

Försäljningen av tjänster inom handeln kommer att bli viktigare

I rapporten görs även en bredare analys av handelns olika tjänsteerbjudanden, kopplade till varuförsäljningen. Drygt åtta av tio konsumenter använde en tjänst inom handeln någon gång under 2021. Vid det senaste köpet var det en av tio som använde en tjänst som handeln tillhandahöll. För många tjänster är det också en hög andel av konsumenterna som uppger att de har betalat för tjänsten. Den ökade globaliseringen och den växande e-handeln pressar handelns lönsamhet vilket gör det än viktigare för handelsföretag att erbjuda försäljning av tjänster, exempelvis reparationer av varor och montering av möbler, som båda kräver en lokal närvaro och därmed inte är fullt lika konkurrensutsatt.

- Det finns ett strategiskt värde för handelsföretag i att bli mer aktiva på tjänstemarknaden som ju är lokal, i anslutning till kundens varuanvändning. 83 procent av konsumenterna använde en tjänst vid köp av vara någon gång under 2021 och vi tror att denna marknad har förutsättningar att växa. På sikt kan detta innebära både fler jobb och ökad omsättning inom handeln, säger Sofia Larsen.

Nyckelord

Kontakter

Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Bilder

Dokument

Om

Svensk Handel
Svensk Handel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

010-47 18 500http://www.svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.

Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

Livsmedelsförsäljningen ökar med 1 miljard kronor inför midsommar20.6.2022 15:01:00 CEST | Pressmeddelande

Efter två års midsommarfiranden på sparlåga finns ett uppdämt behov av att återigen få umgås i goda vänners lag och fira midsommar. Handeln förbereder sig därefter och laddar upp med populära varor som sill, insektsmedel och gräddfil och åtta av tio dagligvaruhandlare uppger att midsommar är viktig för försäljningen. Det visar årets upplaga av Svensk Handels rapport om sommarhandeln.

Helsingborg – en prisbelönt handelsstad som står inför utmaningar17.6.2022 10:59:15 CEST | Pressmeddelande

I Helsingborg finns både Kullagatan, Sveriges äldsta gågata, samt Väla, ett av landets största köpcentrum. Goda förutsättningar finns alltså för att Helsingborg ska förbli en levande handelsstad. Men staden står inte utan utmaningar. Trygghetsfrågan måste tas på än större allvar och strategier för den växande staden måste tas fram. Det visar en ny rapport från Svensk Handel.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum