Risk för politisk bluffpoker

Idag har besked kommit om att delar av oppositionen enats om en ändringsbudget. Den innehåller mer pengar till kommunerna som i bästa fall kan gå till skolan men där finns också stora orosmoln. – Om man bestämmer sig för att skära ner på skolans lärarassistenter så måste vi få en garanti för att dessa pengar ovillkorligen återförs till skolan. Annars är det bara en politisk bluffpoker som riskerar att drabba skolan, säger Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund.

Oppositionspartierna Moderaterna, Kristdemokraterna och Vänsterpartiet får stöd från Sverigedemokraterna för sitt förslag till ändringsbudget som ska tillföra 7,5 miljarder kronor till kommuner och regioner. Det betyder att förslaget har majoritet i riksdagen.

De förstärkningar som görs av välfärden i den extra ändringsbudgeten finansieras bland annat genom att det sker en omfördelning av en halv miljard kronor som egentligen skulle använts för lärarassistenter.

Pengarna får inte försvinna in i ett kommunalt slukhål

– Pengarna som nu tas från skolan måste öronmärkas. Jag utgår från att dessa medel ska stanna i skolan. Tar man med den ena handen måste man ge med den andra. Annars sätts skolan återigen på undantag, säger Åsa Fahlén.

Lärarnas Riksförbund har sedan i höstas ställt krav på öronmärkta pengar i en statlig skolakut för att förhindra nedskärningar i främst grundskola och gymnasieskola.

Lärarnas Riksförbund är det akademiska förbundet som enbart organiserar behöriga lärare och studie- och yrkesvägledare. Med drygt 90 000 medlemmar är vi ett av de största förbunden inom Saco.