Risk för politisk bluffpoker

Idag har besked kommit om att delar av oppositionen enats om en ändringsbudget. Den innehåller mer pengar till kommunerna som i bästa fall kan gå till skolan men där finns också stora orosmoln. – Om man bestämmer sig för att skära ner på skolans lärarassistenter så måste vi få en garanti för att dessa pengar ovillkorligen återförs till skolan. Annars är det bara en politisk bluffpoker som riskerar att drabba skolan, säger Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund.

Oppositionspartierna Moderaterna, Kristdemokraterna och Vänsterpartiet får stöd från Sverigedemokraterna för sitt förslag till ändringsbudget som ska tillföra 7,5 miljarder kronor till kommuner och regioner. Det betyder att förslaget har majoritet i riksdagen.

De förstärkningar som görs av välfärden i den extra ändringsbudgeten finansieras bland annat genom att det sker en omfördelning av en halv miljard kronor som egentligen skulle använts för lärarassistenter.

Pengarna får inte försvinna in i ett kommunalt slukhål

– Pengarna som nu tas från skolan måste öronmärkas. Jag utgår från att dessa medel ska stanna i skolan. Tar man med den ena handen måste man ge med den andra. Annars sätts skolan återigen på undantag, säger Åsa Fahlén.

Lärarnas Riksförbund har sedan i höstas ställt krav på öronmärkta pengar i en statlig skolakut för att förhindra nedskärningar i främst grundskola och gymnasieskola.

Lärarnas Riksförbund är det akademiska förbundet som enbart organiserar behöriga lärare och studie- och yrkesvägledare. Med drygt 90 000 medlemmar är vi ett av de största förbunden inom Saco.

Ny statistik visar: Svag löneutveckling för lärare6.2.2020 09:01:23 CETPressmeddelande

Ny lönestatistik för Lärarnas Riksförbund kommunalanställda medlemmar visar i snitt en lönehöjning på 2,6 procent i fjol. Det är den lägsta ökningen sedan 2012. Förbundets ordförande Åsa Fahlén menar att utvecklingen är oroande. – Vi ser tyvärr att den vikande trenden fortsätter. Kommunerna flaggar i många fall för att de brottas med dålig ekonomi, men utvecklingen går igen även i välmående kommuner.

Lärarnas Riksförbund kräver en översyn av timplanen17.1.2020 11:35:42 CETPressmeddelande

I samband med Skolverkets översyn av kursplaner i höstas blev det uppenbart att det är svårt att få allting att rymmas inom skolans nuvarande timplan. Att det finns en stor stoffträngsel gäller framför allt ämnet historia. Detta var också anledningen till att Skolverket ville stryka antikens historia ur kursplanen, men efter hård kritik får antiken vara kvar i undervisningen. Skolverket hade inte mandat att föreslå utökad timplan men det var uppenbart att de såg problemet.