NTF

Risk för stress och halka under helgerna

Dela

Jul- och nyårshelgen är alltid extra olyckdrabbade i trafiken. I år precis som förra året är det kanske viktigare än någonsin att inte skada sig i trafiken då sjukvården redan är tungt belastad och i allmänhet avråder från onödigt risktagande. I år ser det dessutom ut att bli minusgrader och snö i stora delar av landet och julafton infaller på en fredag vilket sannolikt gör att den 23:e blir den stora resdagen.

- Halt väglag och få möjliga resdagar är en dålig kombination inför helgerna. Det finns en uppenbar risk att ökad stress leder till att man inte anpassar hastigheten till underlaget. Nu gäller det för oss alla att göra vad vi kan för att undvika onödiga olyckor i vägtrafiken, säger NTF:s generalsekreterare Marie Nordén.

11 tips från NTF inför helgerna om du måste ut på vägarna

• Starta resan i god tid och försöka att undvika de värsta resdagarna. Jul-, nyår- och trettonhelgerna tillhör de stora trafikhelgerna med mycket trafik som gör att resan kan ta längre tid än vanligt.

• Kontrollera däcken - särskilt om du ska göra en långresa. Se till att ha bra vinterdäck. Vinterdäck krävs under tiden 1 december till 31 mars om det är vinterväglag. Dubbdäck får användas från 1 oktober till och med 15 april.

• Se över bilen så att den är i trim när det gäller spolarvätska, torkarblad, bra mönsterdjup och rätt lufttryck i däcken m.m. Se till att det finns reflexvästar och reflexer i bilen.

• Se över hur du packar bilen. Lösa föremål inne i bilen kan vara livsfarliga och fara omkring vid en kraftig inbromsning eller en olycka. Var noga med att skidor och annat på taket är ordentligt fastsurrat.

• Var utvilad vid start och ta regelbundna raster under resan. Parkera bilen och sov en stund om du är trött. En sovsäck är aldrig fel att packa ned vid långresa, man vet aldrig om man blir stående. Är ni fler i bilen så "dela ratten". Ofta är det mannen som kör när det kommer till långresor. Varför inte låta fler kvinnor dela ratten så blir tempot lägre och olyckorna färre.

• Kör aldrig onykter och ingrip om någon annan tänker göra det. Låt bilen stå dagen efter om du druckit alkohol.

• Använd bilbälte och rätt skyddssystem för barnen. Lånad bil eller hyrbil är ingen ursäkt för att låta barn som borde färdas bakåtvänt sitta på en bälteskudde.

• Anpassa hastigheten. Vid dåligt väglag och/eller tät trafik är rätt hastighet lägre än den högsta tillåtna. Se därför till att ha god marginal. Även om det kan innebära något längre resväg kan det vara klokt att välja de säkrare vägarna med mitträcken eller med trafiksäkerhetskameror.

• Håll hastighetsbegränsningarna och avstånd till framförvarande bil. Vid vinterväglag räcker inte alltid tresekundersregeln utan avståndet bör vara betydligt större. Var extra uppmärksam vid broar, skuggiga skogspartier, väg utmed öppet vatten och öppna åkerlandskap där det ofta blir mycket halt, speciellt om det är någon plusgrad och vägen är fuktig samtidigt som vädret klarnar upp.

• Tänk på att du inte är ensam i trafiken och var extra uppmärksam och anpassa hastigheten. Med stress och mörker ökar riskerna för gående och cyklande.

• För dig som cyklar eller går är det viktigt att synas och inte ramla omkull. Om du måste ut så sätt på dig reflexväst eller några extra reflexer och använd dubbdäck eller halkskydd beroende på om du cyklar eller går.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Länkar

Om

NTF
NTF
Skytteholmsvägen 2, 1 trp
171 44 Solna

https://ntf.se/

Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande är en fri, självständig och idéburen organisation som arbetar för en säker trafik. NTF arbetar på ideell och demokratisk grund genom folkrörelser, organisationer, samhällsinstitutioner, företag och enskilda.

Följ NTF

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från NTF

Bältesanvändningen varierar mellan län men är genomgående lägre i hantverksbilar25.11.2021 07:20:48 CET | Pressmeddelande

Trots att nästan 96 procent av alla förare och passagerare i framsätet använder bälte så är ungefär var tredje omkommen personbilsförare obältad. Det motsvarar cirka 20 – 30 omkomna årligen. NTF:s årliga bältesmätningar i tätort med totalt över 350 000 observationer, visar på stora regionala skillnader i bältesanvändning och nationellt att användningen är tio procentenheter lägre i hantverksbilar.

Viktigt att kommuner och fastighetsägare är förberedda inför första vinterhalkan4.11.2021 07:43:12 CET | Pressmeddelande

Snart är det högsäsong för den vanligaste olyckan i trafiken. I Sverige skadas årligen cirka 3000 gångtrafikanter allvarligt i fallolyckor. Fallolyckorna drabbar i hög grad kvinnor och äldre personer. Var fjärde fallolycka leder till bestående men. Inför årets halksäsong har NTF granskat hur väl snöröjning och halkbekämpning fungerar i 20 slumpmässigt utvalda kommuner.

Ökad cykelhjälmsanvändning räddar liv…22.9.2021 07:39:32 CEST | Pressmeddelande

Användningen av cykelhjälm ökar bland både barn och vuxna. NTF:s årliga cykelhjälmsmätning som bygger på drygt 100 000 observationer indikerar en ökning av cykelhjälmsanvändandet på tio procentenheter de senaste sju åren. Om alla cyklister använde cykelhjälm skulle det totala antalet allvarligt skadade kunna minska med cirka fem procent och antalet omkomna med 25 procent. År 2020 omkom 18 cyklister och cirka 2000 skadades allvarligt.

Barns skolvägar är inte tillräckligt säkra8.9.2021 07:32:17 CEST | Pressmeddelande

Skolstartstider i hela landet! Att kunna transportera sig till och från skolan säkert och på egen hand är viktigt för barnens utveckling och städernas hållbarhetsmål. Men hur säkert är det egentligen för våra barn? NTF:s årliga och nationella hastighetsmätning i tätort visar att nära hälften kör för fort på kommunala 40-sträckor. Utöver det bedöms cirka hälften av alla kommunala gång-, cykel- och mopedpassager över gata hålla låg säkerhetskvalitet.

NTF tipsar – Så kör du säkert i sommar!1.7.2021 07:40:17 CEST | Pressmeddelande

Sommaren, och i synnerhet perioden juli - september, innebär högsäsong för de allvarliga olyckorna i trafiken. Baserat på olycksdata för de senaste tio åren ökar dödligheten med 35 procent och antalet allvarligt skadade med 10 procent under det tredje kvartalet jämfört med resten av året. Det beror oftast på att hastigheten är högre när olyckan väl inträffar och att det är fler oskyddade trafikanter ute. Vägarna är fina och många har bråttom till sitt resmål. Trafikintensiteten är hög och många kör längre än vad de är vana vid och blir trötta. Bilen är också tyngre lastad än vad den vanligtvis är.

Viktigt med krav på anpassade utbildningar för elrullstols- och elskoterförare17.6.2021 08:03:05 CEST | Pressmeddelande

En elrullstol eller elskoter är ett fantastiskt hjälpmedel som ger personer med begränsad rörlighet en återvunnen frihet och möjlighet till större delaktighet i samhället. Mellan 2007 och 2016 tredubblades dock antalet olyckor med dessa fordon. Det beror delvis på att vi har en åldrande befolkning där ett ökat behov medför att antalet fordon blir fler. Men det beror sannolikt också på brister i utbildningen vid förskrivningen av fordonet och avsaknaden på utbildningskrav vid privatköp.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum