Riskavfall från hanteringen av coronaviruset förbränns på Gärstad

Tekniska verken i Linköping kommer från och med idag, torsdag den 26 mars, att ta hand om riskavfall från sjukvården som använts som skydd mot coronaviruset. Det handlar om väl förpackat skyddsmaterial som exempelvis papper, munskydd och plasthandskar från Universitetssjukhuset (US) i Linköping.

Normalt tar Fortum Waste Solutions AB i Kumla hand om den här typen av avfall, men då pannan i Kumla har begränsad mottagningskapacitet, på grund av underhållsarbeten, kommer Tekniska verken i Linköping istället ta hand om det riskavfall som kommer från Region Östergötland.

-  Vi har kapacitet och kunskap att hantera den här typen av avfall i vår förbränningsanläggning, så självklart hjälper vi till med det när det nu behövs. Vi har gjort en riskbedömning och säkrat upp så vår personal är väl skyddad och känner sig trygg med hanteringen av avfallet, säger Michael Fahlström, affärsområdeschef Bränslebaserad Energi, Tekniska verken i Linköping

I och med vården av covid-19-patienter blir det mer avfall, och det mesta av det som kommer till Tekniska verken är inte riskavfall. Riskavfallet är packat i slutna godkända 30 liters och 60 liters behållare,  avsedda för smittförande avfall. Behållarna förbränns i Tekniska verkens anläggning på Gärstad. Avfallet kommer just nu två gånger per vecka, men det kan komma att öka om mängden avfall ökar.

- Våra medarbetare har hög kompetens och vi har även tidigare hjälpt Region Östergötland med liknande avfall, säger Liselott Myrbråten, affärsområdeschef Avfallstjänster, Tekniska verken i Linköping.

013- 20 90 42
Michael.Fahlstrom@tekniskaverken.se

Liselott Myrbråten, affärsområdeschef Avfallstjänster, Tekniska verken i Linköping
013- 20 80 43
Liselott.Myrbraten@tekniskaverken.se

Tekniska verken är en del av drygt 230 000 privat- och företagskunders vardag och vi levererar tjänster som gör livet enklare. Vi erbjuder elnät, belysning, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, hantering av avfall, bredband, biogas, effektiva energilösningar och elhandel. Vår vision är att bygga världens mest resurseffektiva region och tillsammans med våra kunder är vi på rätt väg. Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Svårt att ta hand om återbruksmaterial på Återvinningscentralerna27.3.2020 21:03:30 CETPressmeddelande

Tekniska verken samarbetar med flera hjälporganisationer som kommer och hämtar det som lämnats in till återbrukshallarna. Men utvecklingen med anledning av coronaviruset för med sig att hjälporganisationerna får allt färre kunder, och försäljningen i butikerna har minskat drastiskt. Därför hämtas inte återbrukat material i samma utsträckning som tidigare, och för att det inte ska svämma över i hallarna uppmanas nu kunderna att inte lämna in saker där just nu.