Risker med ett kreditkort när inflationen skenar – en dubbelsmäll för många

I samband med att inflationen stiger är det allt fler som förlitar sig på sina kreditkort för att klara av vardagen. Och med tanke på att inflationen inte visar tecken på att bromsa in inom en snar framtid kommer allt fler hamna i en position där man tvingas använda sina kreditkort allt oftare. Detta är dock inte helt riskfritt och därför vände vi oss till ett några av landets ledande experter på kreditkort för att reda ut hur man ska tänka om man använder ett kreditkort under en stigande inflation.

Ett bra kreditkort erbjuder en lång rad ekonomiska fördelar för den som använder det korrekt. Många kreditkort erbjuder bonuspoäng, rabatter och möjligheten att delbetala utgifter för att inte nämna försäkringar och andra konsumentskydd. Fast kreditkort är, som bekant, inte helt riskfria och den som inte passar sig riskerar att hamna i en ordentlig skuldfälla som bara växer och växer.

Problemet med kreditkortsanvändning under en skenande inflation är egentligen en kombination av två faktorer som tillsammans leder till större månadskostnader för dig som konsument. För det första ökar just nu priserna på i princip allt från livsmedel till resor och boenden vilket resulterar i högre kreditfakturor varje månad för den enskilda konsumenten. För de andra har räntorna börjat höjas världen över och sannolikheten är stor att svenska kreditgivare snart hakar på den trenden; något som också kan resultera i högre månadsfakturor.

För att göra situationen ännu mer riskabel kommer många få det svårare och svårare att överleva på sin vanliga lön vilket skapar ett ökat behov för att använda kreditkort, även för vardagliga utgifter. I slutändan blir det en ond cirkel där man använder kreditkortet mer och mer samtidigt som man måste betala mer för att göra det. Därför rekommenderar många experter just nu att man ska försöka använda sina kort mindre och att man överväger varje kreditköp noggrant.

Med det sagt kan man så klart undvika att hamna i en skuldfälla och med rätt strategi kan man faktiskt använda ett kreditkort till att kompensera för den skenande inflationen.

Kreditkort kan också vara effektiva verktyg under rådande marknadsförhållanden

Eftersom de allra flesta kreditkort är kopplade till någon form av bonussystem eller cashbacks, kan man använda det på ett sånt sätt att ens intjänade bonus helt eller delvis kompenserar för de ökande priserna. Man ska därför sluta se bonusen som “extra pengar” utan snarare som ett verktyg man använder för att inte påverkas så markant av högre priser och vardagskostnader.

Just nu är det framför allt priset på livsmedel som ökar och driver inflationen. Därför bör man – om något – överväga att skaffa sig ett matkort, dvs. ett kreditkort som ger bonus när man handlar i matbutiker. Till exempel har både Ica och Coop sina egna kreditkort som, under rätt förutsättningar, kan bli ett enormt värdefullt verktyg under kommande månader och år.

Hur fungerar kreditkortens reseförsäkring?28.6.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Ett bra kreditkort kommer med många olika förmåner, däribland bonuspoäng, exklusiva rabatter och erbjudanden. En av de främsta och mest attraktiva förmånerna som de allra flesta kreditkort erbjuder är däremot reseförsäkring. Och kanske har en reseförsäkring aldrig varit med relevant än just nu när inflationen stiger, flygbolag över hela världen kämpar i motvind, SJ flaggar för personalkris och köerna ringlar sig långa på Arlanda på grund av hög belastning.

Vad är underhållning och varför behöver vi det?23.6.2022 11:06:26 CEST | Pressmeddelande

Underhållning är något som vi använder för att fördriva tid och för att göra oss slappna av. Det finns olika former av underhållning och varje person har sin egen smak. Vissa människor gillar actionfilmer, andra gillar äventyr och vissa gillar bilder, spel eller social interaktion. Underhållning är något som tillför glädje i vardagen. Vi behöver detta för att koppla av från vardagens alla möjliga problem och bekymmer. Ibland behöver vi bara en paus från allt och olika nöjen är ett perfekt sätt att få den där avkopplingen. Vi har alla olika behov av underhållning och det är inte alltid lätt att veta vad man ska välja.