Rissveds tog tionde raka SM-guldet – nytt bra lopp av Gustafzzon

Jenny Rissveds är urstark den här säsongen. Efter att ha hoppat över XCO-loppet i världscupen i Andorra i sviterna av en lättare förkylning vann hon XCC-SM och övertygade stort i XCO-loppet i Järfälla där hon satte en otrolig svit på tio raka SM-guld.

Men en krävande bana solskrud är förstås lite krävande även för Jenny Rissveds som inte hade koll på den där rekordchansen just innan start. En av de största utmaningarna var att styra upp att få tillräckligt med dricka under loppet.

Linn Gustafzzon hade en knackig start på säsongen och mycket pollenproblem. Nu ser det betydligt bättre ut; bästa världscuploppet någonsin i XCO senast och nu länge rätt bra med i Jenny Rissveds världstopptempo, även om det skilde fyra minuter till sist.

SM XCO 2022 damelit

1. Jenny Rissveds, Falu CK/Team 31
  2. Linn Gustafzzon, ML Sports Club/Team 31
  3. Emma Belforth, CK Master

Förbundskaptenen Petter Mattsson var på plats och kommenterade Team 31-uppvisningen så här:

"Jenny visar världsklass och dominerar stort. Från start till mål. Bakom gör Linn ett bra race och visar varför även hon är ute på världscupcirkusen."

Herrarnas XCO-uppgörelse, som avslutade ett fint MTB-SM i Järfälla, var extra allt. Det visade inte minst hur brutal elitidrott kan vara. Och hur spännande det kan bli när det blir en skräll…

…Oscar Lind hade SM-guldet under kontroll ute på sista rundan, när han punkterade - och Viggo Karlsson kunde passera. Här grattas Viggo direkt av Oscar som blev fyra i ett av tidernas mest dramatiska SM-lopp i XCO. Stort. Sedan var det nämligen en millimeterkamp om silvret där André Eriksson kunde se till att det blev dubbelseger till Varberg.

Text och foto: Svenska Cykelförbundet, fria för publicering ange fotocred