Rivaler på isen står enade - tillsammans kan vi förhindra att män dör i förtid

I dagsläget är mäns hälsa i kris. Alltför många män dör i förtid, i genomsnitt fyra år tidigare än kvinnor. Detta är ingen god nyhet för män, partners, vänner, barn eller samhället. Vi behöver prata om mäns hälsa, vi behöver agera. SHL kallar sitt engagemang i Movember för en iskall kalkyl – det här kan vi vinna.

Movember, månaden som tidigare var känd som ”november”, bjuder på ett flertal intensiva kamper i SHL. Inte bara på isen utan också i sociala medier, på tv, i tidningar och i klubbarna. SHL-klubbarna och domarna står enade om ett livsviktigt tema där det blir en kamp om allas poäng. Syftet är att skapa uppmärksamhet kring mäns hälsa och engagera den svenska hockeypubliken – både på plats i arenorna och hemma. Män får en möjlighet börja prata om sin hälsa, stötta sitt lag och skänka en slant till livsviktig forskning.

Kamp mot tystnaden

Svenska män dör i förtid, fyra år tidigare än kvinnor. Fler män än kvinnor tar livet av sig och varje dag dör fler än sex män av prostatacancer. I den kampen står spelare, klubbar och domare enade.

Alla lag i SHL uppmuntrar män och kvinnor att registrera sig och göra en av tre saker: odla en Mo, anta en MOVE-utmaning eller bjuda in till eller delta i ett evenemang för att samla in pengar till mäns hälsa och förhindra att män dör i förtid. Samtliga klubbar har registrerat ett team på Movember.com där alla fans kan delta och stötta.

- Våra pappor, partners, bröder och vänner står inför denna hälsokris. Om vi inte pratar om detta och agerar så kommer ingenting att förändras. Jag är väldig stolt över vårt samlade engagemang i Movember, säger Jörgen Lindgren, vd för SHL.

YouGov har för Movember Foundation bett svenska män och kvinnor ta ställning till en rad frågor runt hälsa, och resultaten visar tydligt vad som måste förändras.

Exempelvis säger 16 % av männen att de inte har en enda vän som de kan samtala med om hälso-  eller relationsproblem. Ytterligare 16 % har bara en. Hela 50 % av männen instämmer i påståendet: ”Vi förväntar oss att män ska vara stora och starka, och då anses det motsägelsefullt att tala om hälsofrågor.”

Starka män tar hand om hälsan

- Vi har massor av starka män i våra klubbar, och tillsammans ska vi visa att det inte alls står i motsättning till att tala om hälsa och aktivt ta hand om sin hälsa, säger Jörgen Lindgren och uppmanar hela hockeysamhället att ta del i denna match.

- Det här är en av de viktigaste matcherna jag kommer att spela och jag önskar att alla hjälper till på det sätt de kan, säger Jonathan Sigalet, Movember team-captain för Frölunda Indians.

Movember har sedan starten 2003 samarbetat med många globala företag, stora organisationer och idrottslag över hela världen, men samarbetet med SHL är unikt:

- SHL:s engagemang för Movember är imponerande. Vi är tacksamma för det stora stödet från SHL och alla spelare i kampen för mäns hälsa, säger Max Vere Hodge, landschef för Movember Sverige och fortsätter:
- SHL:s engagemang slår NHL med hästlängder.

SHL-klubbarna arrangerar en rad olika aktiviteter knutna till kampanjen. Det är redan full aktivitet på hemsidor och i sociala medier.

Fakta SHL och Movember

SHL och samtliga 14 klubbar deltar i Movember Foundations kampanj 2016. Gemensamt gör vi en satsning för att belysa frågan om mäns hälsa och samlar samtidigt in pengar till forskning och projekt inom testikel- och prostatacancer samt mental hälsa. Tillsammans med supportrar, familjer, personal, och partners vill vi engagera oss och bidra till kampanjen. Flera SHL-klubbar, spelare, domare och SICO är sedan några år tillbaka engagerade i Movember.

Fakta Movember

Movember Foundation är den enda globala välgörenhetsorganisationen som fokuserar enbart på mäns hälsa.

Stiftelsen samlar in pengar till banbrytande forskning och stödprogram som gör det möjligt för män att leva lyckligare, mer hälsosamt och längre. Vi är fast beslutna att åstadkomma förändringar. Miljontals människor har gått med i vår rörelse, samlat in mer än 440 miljoner pund och finansierat mer än 1 200 projekt som fokuserar på prostatacancer, testikelcancer och förebyggande av självmord.

Movember Foundation skapar även en plattform för att få människor att prata om mäns hälsa. Stiftelsens utbildningsprogram och löpande kampanj för medvetenhet uppmuntrar män att bli mer medvetna om sin hälsa, prata mer med sina vänner, vara mer aktiva och förbättra sin hälsa och sitt välbefinnande.

Stiftelsens mål är att ha en bestående inverkan på mäns hälsa.

Kontakt SHL: Jörgen Lindgren, VD, jorgen.lindgren@shl.se +46 72 213 17 00

Kontakt Movember: Christina Schärfe Lambach, csl@essencius.dk +45 40 55 5306
                                Isabel Blomberg,
ibl@essencius.com +46 70 622 31 75

SHL ska som företrädare för klubbarna i SHL tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2017/2018 är: Brynäs IF, Djurgården Hockey, Frölunda Indians, Färjestad BK, HV71, Karlskrona Hockeyklubb, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, Mora IK, Rögle BK, Skellefteå AIK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.

SHL ställer sig bakom #metoo #time out23.11.2017 13:06Pressmeddelande

SHL har läst och tagit del av de berättelser som idag publiceras i Dagens Nyheter där kvinnor som på olika sätt är verksamma inom idrotten vittnar om hur de utsätts för kränkningar, diskriminering, trakasserier och övergrepp i sitt utövande. Berättelser som är kopplat till ishockeyn där män i våra verksamheter kränker kvinnor. Det här är helt oacceptabelt och något som vi i SHL tydligt kommer att markera inte får förekomma i vår verksamhet och vi kommer att agera när det händer. Därför ställer sig SHL bakom #metoo och #timeout. Vi gör detta för en idrottsrörelse fri från kränkningar och diskriminering. Vi gör det för att alla ska ha rätt till att drömma stort och slippa skrämmas till tystnad eller avhopp. Vi gör det tillsammans, för en idrottsrörelse för alla. Brynäs IF Djurgården Hockey Frölunda Indians Färjestad BK HV71 Karlskrona HK Linköping HC Luleå Hockey Malmö Redhawks Mora IK Rögle BK Skellefteå AIK Växjö Lakers Örebro Hockey SHL-organisationen

SHL:s vision: en av världens två bästa hockeyligor sportsligt och upplevelsemässigt.20.11.2017 10:00Pressmeddelande

Från och med säsongen 2018/2019 kommer SHL bland annat genom det nya avtalet med C More få en väsentligt större intäkt. Detta ger en enorm möjlighet att långsiktigt stärka och mer fokuserat utveckla svensk ishockey, klubbarna och ligan. Klubbarna har därför gett SHL i uppdrag att ta fram en strategi kopplat till de ökade intäkterna till SHL samt de kommande kraven för att uppnå elitlicens. Alla fjorton SHL-klubbar har varit delaktiga i arbetsprocessen och står enhetligt bakom strategin och beslutet.