Ving AB

Rivstart för resebokningarna 2023 – försäljningen upp med 224 procent hos Ving

Dela

Svenskarna hann knappt smälta julmaten förrän drömmen om sol och bad gav sig till känna. Hos Ving nära nog fördubblades trafiken in till Ving.se med fler aktiva sökningar på resor direkt efter jul* och när nyårsklockorna hade ringt in det nya året sköt bokningarna i höjden. Under vecka 1 ökade Vings försäljning med 224 procent jämfört med vecka 50. I januari finns nu få resor kvar och inför sportloven bokas de åtråvärda charteravgångarna på i snabb takt.

Mauritius, foto Helén Karlsson, Ving
Mauritius, foto Helén Karlsson, Ving

Vi har haft rena rama nyårsraketerna i försäljningen med i det närmaste lodrätta säljkurvor de inledande dagarna av 2023. Att det finns ett stort uppdämt resesug råder det ingen tvekan om och det är också tydligt att resor är bland det sista vi drar in på, även i bistra tider. I närtid är januari oerhört välbokat, men vi ser också en stark efterfrågan på sportlovsresorna där vi ligger på i stort sett de normala bokningsnivåer vi hade innan pandemin, säger Claes Pellvik, kommunikationschef Ving.

I januari är 96 procent av Vings charterresor bokade och redan nu är 7 av 10 sportlovsresor bokade från Arlanda och Sturup och mer än 8 av 10 resor från Landvetter. Bäst bokat i vinter sett till beläggning är destinationer som Dominikanska republiken, Madeira och Aruba. Men störst volymer har Ving till Kanarieöarna med Gran Canaria i spetsen, samt till Thailand som i år gör en efterlängtad comeback.

Även de reguljärflygspaketerade resorna har fått ett uppsving efter nyår och ökat med 190 procent jämfört med veckan innan jul. Resmålen på Costa del Sol i Spanien är det som bokat bäst och bland de mer exotiska resmålen är det Maldiverna och Mauritius som utmärker sig mest.

Många försäkrar sig om en sommarresa redan nu – Greklandssommar att vänta

Även när man backar bandet några år, till samma period 2020 precis innan pandemin, så har försäljningen av sommarresor hos Ving de senaste två veckorna ökat med 6 procent vilket tyder på att efterfrågan är hög. Beläggningen ligger nu på normala nivåer. Försommaren med maj och juni är det som bokat allra bäst de senaste veckorna och bland destinationerna är det Mallorca, Cypern, Rhodos och Kreta som lockat flest att boka en sommarresa.

Till sommaren lanserar Ving en ny destination, den grekiska ön Samos, en nygammal Grek-favorit. Redan förra sommaren seglade Grekland upp som en storfavorit bland svenska semesterfirare och nu tyder allt på att det blir en riktig Greklandsommar även 2023. För att möta kundernas efterfrågan ökar Ving andelen resor till Grekland med 9 procentenheter i sommar jämfört med i fjol sommar. Jämför man med normalåret 2019, innan pandemin, reste 21 procent av Vings resenärer till Grekland medan Ving till sommaren 2023 kommer att ha en andel på 38 procent till de grekiska öarna.

I tillägg till det egna flygbolaget Sunclass Airlines, som står för en majoritet av Vings charterflygningar, tar Ving i sommar även in ny flygkapacitet tack vare samarbetet med BRA vilket möjliggör för fler svenskar ute i landet att flyga direkt från sin lokala flygplats till ett flertal populära resmålen vid Medelhavet.

* Från perioden innan jul (v 50-51) till perioden efter (v 52-1) har antalet besök på ving.se ökat med 87 procent, likaså har ökade antalet sökningar på en resa ökat med 4%.

Inför 2023 ser Ving ett antal intressanta trender, läs mer om dem här 5 resetrender från Ving inför 2023 | Ving AB (tt.se)

Kontakter

Bilder

Mauritius, foto Helén Karlsson, Ving
Mauritius, foto Helén Karlsson, Ving
Ladda ned bild
Kroatien, foto Eric Josjö, Ving
Kroatien, foto Eric Josjö, Ving
Ladda ned bild
Sunprime Kamala Beach, Thailand, foto Agneta Renebo, Ving
Sunprime Kamala Beach, Thailand, foto Agneta Renebo, Ving
Ladda ned bild
Mallorca, foto Anna Malmberg, Ving
Mallorca, foto Anna Malmberg, Ving
Ladda ned bild
Aruba, foto Matina Tsogas, Ving
Aruba, foto Matina Tsogas, Ving
Ladda ned bild

Om

Ving AB
Ving AB
Rålambsvägen 17
10520 Stockholm

https://www.ving.se/

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Följ Ving AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Ving AB

5 resetrender från Ving inför 202327.12.2022 09:39:00 CET | Pressmeddelande

Ännu ett speciellt reseår kan läggas till handlingarna och även om det kan kännas avlägset med omfattande reserestriktioner var det faktiskt inte var mer än ett år sedan. 2022 präglades av ett enormt uppdämt resesug och man kunde tala om en ketchupeffekt när alla ville i väg och återupptäcka världen igen. Men det stora reseintresset förde också med sig utmaningar som passkaos, flygplatskaos, inställda flyg och strejker. Och på det följde ett allt osäkrare omvärldsläge, inflation och höga elpriser. Trots det finns det fortsatt ett starkt resesug bland svenskarna och i kristallkulan inför 2023 ser Ving resetrender som präglas av både trygghet och prisvärda semestrar, men också en längtan efter att utforska såväl det bekanta och lokala som det spektakulära och exotiska.

Ving och Åkestam Holst lanserar nytt kommunikationskoncept – Semestereffekten22.12.2022 12:10:44 CET | Pressmeddelande

När Ving i julhelgen lanserar sin stora sommarkampanj blir det under manéret ”Semestereffekten", ett koncept som beskriver den nästintill magiska känslan av välmående som ofta infinner sig när vi upplever en riktigt bra semester och glömmer vardagens stress och måsten. Kampanjen är framtagen i samarbete med Åkestam Holst och bakom reklamfilmerna står den internationellt erkända svenska regissören Adam Berg, som har skapat flera uppmärksammade reklamfilmer och som är aktuell med Netflix-satsningen Black Crab.

Ving är branschbäst på service enligt mätningen ServiceScore 202222.11.2022 16:14:00 CET | Pressmeddelande

ServiceScore började 2013 att mäta hur svenska folket upplever att företag bemöter dem som kund och deras förmåga att ge god eller mindre god service utifrån kundernas förväntningar. Mätningen omfattar 21 branscher och inom varje kategori utses en vinnare. Ving rankades som nr 1 i kategorin Resor & Semester, en position som Ving behållit sedan mätningen senast gjordes år 2019.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum