Porsche

Road to Indy-föraren Rasmus Lindh kör finalen i Porsche Carrera Cup Scandinavia.

Dela
Supertalangen från Kullavik korsar Atlanten för Porsche Carrera Cup Scandinavia. Kommer direkt från seger på Laguna Seca till ett inhopp som gästförare i finalen på Mantorp Park.
18-årige Rasmus Lindh kör genom den världsberömda Corkscrew-kurvan på väg mot seger i årets Indy Pro 2000-tävling på Laguna Seca. Till helgen kommer han till start i finalen av Porsche Carrera Cup Scandinavia på Mantorp Park
18-årige Rasmus Lindh kör genom den världsberömda Corkscrew-kurvan på väg mot seger i årets Indy Pro 2000-tävling på Laguna Seca. Till helgen kommer han till start i finalen av Porsche Carrera Cup Scandinavia på Mantorp Park

Rasmus Lindh från Kullavik söder om Göteborg är en av de mest uppmärksammade svenska racingtalangerna just nu. Efter en framgångsrik gokartkarriär i Formel 1-stjärnan Daniel Ricciardos juniorteam har han 2019 kört Indy Pro 2000-serien som ingår i det Indycar-sanktionerade Road to Indy-programmet.

Bland årets många höjdpunkter finns dubbla pole position och dubbla segrar på Indianapolis Motor Speedway. Så sent som förra helgen slog svensken till igen med seger i seriefinalen på klassiska Laguna Seca. 18-åringen tippas nu bli näste svensk i Indycar efter Felix Rosenqvist och Marcus Ericsson.

Med säsongsavslutningen i Indy Pro 2000 avklarad sätter sig Rasmus på flyget hem till Sverige för en ny utmaning. Det handlar om ett inhopp som gästförare i Porsche Sveriges gästbil under finalhelgen i Porsche Carrera Cup Scandinavia på Mantorp Park. En fin chans att visa upp sig inför den svenska racingpubliken.

– Det blir jättekul att köra på hemmaplan igen, säger Rasmus Lindh. Porsche Carrera Cup Scandinavia är den serie i Sverige som är starkast. Med ett startfält som genomgående håller mycket hög klass.

Som ung formelbilsförare med en bakgrund i gokart betyder inhoppet i Porsche Carrera Cup Scandinavia premiär bakom ratten på en Porsche 911 GT3 Cup för Rasmus. En stor utmaning i en stor bil som han ser fram emot.

– Det kommer självklart att bli en brant inlärningskurva för att hitta rätt med bilen, fortsätter Rasmus. Som tur är har jag en framgångsrik säsong och en färsk seger från Laguna Seca med mig hem i bagaget. Det här kommer att bli superkul!

Tidigare i år har både Linus Lundqvist, regerande mästare i brittiska Formel 3, och stjärnskottet Hampus Ericsson kört Porsche Sveriges gästbil. Under 2019 startades dessutom ett omfattande förarutvecklingsprogram för unga talanger i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Driver Development Programme arbetar aktivt med att coacha förare som siktar mot den absoluta toppen.

– Porsche Carrera Cup Scandinavia fortsätter att satsa hårt på unga racingtalanger, säger Porsche Sveriges direktör, Raine Wermelin. Rasmus Lindh utvecklas snabbt och har på kort tid blivit ett av de mest omtalade framtidslöftena på Indycar-scenen. Vi ser fram mot att ha Rasmus som gästförare på Mantorp Park.

Kontakter

Bilder

18-årige Rasmus Lindh kör genom den världsberömda Corkscrew-kurvan på väg mot seger i årets Indy Pro 2000-tävling på Laguna Seca. Till helgen kommer han till start i finalen av Porsche Carrera Cup Scandinavia på Mantorp Park
18-årige Rasmus Lindh kör genom den världsberömda Corkscrew-kurvan på väg mot seger i årets Indy Pro 2000-tävling på Laguna Seca. Till helgen kommer han till start i finalen av Porsche Carrera Cup Scandinavia på Mantorp Park
Ladda ned bild
Rasmus Lindh från Kullavik intervjuas på podiet efter sin seger på Laguna Seca i Kalifornien. Kommande helg byter han sin Indy Pro 2000 formelbil mot en Porsche 911 GT3 Cup och startar i Carrera Cup-finalen på Mantorp Park.
Rasmus Lindh från Kullavik intervjuas på podiet efter sin seger på Laguna Seca i Kalifornien. Kommande helg byter han sin Indy Pro 2000 formelbil mot en Porsche 911 GT3 Cup och startar i Carrera Cup-finalen på Mantorp Park.
Ladda ned bild

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2018 registrerades 1 830 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Den starkaste serietillverkade Porschen någonsin sätter rekord på Laguna Seca och Nürburgring11.3.2024 14:36:36 CET | Pressmeddelande

Porsche utökar modellutbudet av sin eldrivna sportsedan med modellerna Taycan Turbo GT och Taycan Turbo GT Weissach Package. Den sistnämnda är konstruerad för bankörning och får utan baksäte ett ännu bättre förhållande mellan vikt och effekt. Vid toppeffekt kan båda modellerna leverera mer än 1 100 hk. I kombination med aerodynamiska förändringar och lättviktsåtgärder höjer dessa helt elektriska GT-sportbilar den kördynamiska ribban.

Nya Porsche Taycan – starkare, snabbare, längre!7.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Porsche Taycan har fått en omfattande uppdatering. De nya versionerna har mer effekt, längre räckvidd, accelererar snabbare och laddar snabbare med större stabilitet. Designavdelningen har vässat formerna och samtidigt differentierat Turbo-modellerna tydligare. Alla Taycan-versioner har en mer omfattande standardutrustningslista och är försedda med den senaste generationen av interiörkonceptet Porsche Driver Experience.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye