Road to Indy-föraren Rasmus Lindh kör finalen i Porsche Carrera Cup Scandinavia.

Supertalangen från Kullavik korsar Atlanten för Porsche Carrera Cup Scandinavia. Kommer direkt från seger på Laguna Seca till ett inhopp som gästförare i finalen på Mantorp Park.

18-årige Rasmus Lindh kör genom den världsberömda Corkscrew-kurvan på väg mot seger i årets Indy Pro 2000-tävling på Laguna Seca. Till helgen kommer han till start i finalen av Porsche Carrera Cup Scandinavia på Mantorp Park

Rasmus Lindh från Kullavik söder om Göteborg är en av de mest uppmärksammade svenska racingtalangerna just nu. Efter en framgångsrik gokartkarriär i Formel 1-stjärnan Daniel Ricciardos juniorteam har han 2019 kört Indy Pro 2000-serien som ingår i det Indycar-sanktionerade Road to Indy-programmet.

Bland årets många höjdpunkter finns dubbla pole position och dubbla segrar på Indianapolis Motor Speedway. Så sent som förra helgen slog svensken till igen med seger i seriefinalen på klassiska Laguna Seca. 18-åringen tippas nu bli näste svensk i Indycar efter Felix Rosenqvist och Marcus Ericsson.

Med säsongsavslutningen i Indy Pro 2000 avklarad sätter sig Rasmus på flyget hem till Sverige för en ny utmaning. Det handlar om ett inhopp som gästförare i Porsche Sveriges gästbil under finalhelgen i Porsche Carrera Cup Scandinavia på Mantorp Park. En fin chans att visa upp sig inför den svenska racingpubliken.

– Det blir jättekul att köra på hemmaplan igen, säger Rasmus Lindh. Porsche Carrera Cup Scandinavia är den serie i Sverige som är starkast. Med ett startfält som genomgående håller mycket hög klass.

Som ung formelbilsförare med en bakgrund i gokart betyder inhoppet i Porsche Carrera Cup Scandinavia premiär bakom ratten på en Porsche 911 GT3 Cup för Rasmus. En stor utmaning i en stor bil som han ser fram emot.

– Det kommer självklart att bli en brant inlärningskurva för att hitta rätt med bilen, fortsätter Rasmus. Som tur är har jag en framgångsrik säsong och en färsk seger från Laguna Seca med mig hem i bagaget. Det här kommer att bli superkul!

Tidigare i år har både Linus Lundqvist, regerande mästare i brittiska Formel 3, och stjärnskottet Hampus Ericsson kört Porsche Sveriges gästbil. Under 2019 startades dessutom ett omfattande förarutvecklingsprogram för unga talanger i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Driver Development Programme arbetar aktivt med att coacha förare som siktar mot den absoluta toppen.

– Porsche Carrera Cup Scandinavia fortsätter att satsa hårt på unga racingtalanger, säger Porsche Sveriges direktör, Raine Wermelin. Rasmus Lindh utvecklas snabbt och har på kort tid blivit ett av de mest omtalade framtidslöftena på Indycar-scenen. Vi ser fram mot att ha Rasmus som gästförare på Mantorp Park.

Rasmus Lindh från Kullavik intervjuas på podiet efter sin seger på Laguna Seca i Kalifornien. Kommande helg byter han sin Indy Pro 2000 formelbil mot en Porsche 911 GT3 Cup och startar i Carrera Cup-finalen på Mantorp Park.

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2018 registrerades 1 830 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Nya Porsche 911 Targa – elegant extravagans18.5.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Efter Porsche 911 Coupé och 911 Cabriolet gör nu en tredje variant av den nya 911-generationen sin debut i form av fyrhjulsdrivna 911 Targa 4 och 911 Targa 4S. Det som utmärker Targa är det innovativa helt automatiska taksystemet, och precis som den legendariska, ursprungliga Targa-modellen från 1965 har den sin karakteristiska breda takbåge, Targa-bågen, en öppningsbar taksektion över framsätena och en omslutande bakruta som sträcker sig fram till Targa-bågen. Taket kan enkelt och bekvämt öppnas och stängas på bara 19 sekunder. Targa-modellerna har sexcylindriga 3-liters boxermotorer med dubbla turboaggregat. I 911 Targa 4 utvecklar motorn 283 kW (385 hk) och i kombination med tillvalet Sport Chrono-paket accelererar Targa 4 från 0 – 100 km/tim på bara 4,2 sekunder, en tiondel snabbare än tidigare. Motorn i Targa 4S ger 331 kW (450 hk) och når i kombination med tillvalet Sport Chrono-paket 100 km/tim på bara 3,6 sekunder – fyra tiondelar snabbare än sin föregångare. Toppfarten för 911

Porsche 911 Carrera S med manuell växellåda28.4.2020 09:10:30 CESTPressmeddelande

Som ett alternativ till den åttastegade PDK-växellådan som är standard, kan nu utan extra kostnad en sjuväxlad manuell växellåda beställas till 911 Carrera S och 4S. Den manuella växellådan erbjuds i kombination med Sport Chrono-paketet och kommer därför framförallt att tilltala sportiga förare som uppskattar att kunna växla själva. Som del av årsmodellsförändringen kommer en rad nya utrustningsval till 911 Carrera-serierna, tillval som tidigare inte funnits tillgängliga för 911-serien. Däribland Porsche InnoDrive, bekant från Panamera och Cayenne, liksom en ny Smartlift-funktion för framaxeln. För purister: sjuväxlad manuell växellåda med Sport Chrono-paket Den manuella sjuväxlade växellådan till Carrera S och 4S erbjuds alltid i kombination med Sport Chrono-paketet. Porsche Torque Vectoring (PTV), som genom att kontrollerat bromsa bakhjulen ger variabel fördelning av drivkraften, ingår också liksom en mekanisk bakre differentialspärr med asymmetrisk låsning. Det här upplägget kommer