Robert Andersson blir förbundskapten för både dam- och herrlandslaget

Svenska bowlingförbundet kan idag presentera en ny landslagsorganisation där Robert Andersson blir förbundskapten för både dam- och herrlandslaget. – Det här upplägget har varit en långsiktig plan och det känns väldigt bra att kunna utnyttja Robert Anderssons kompetens ännu mer framöver, säger Michael Granström, sportchef i Svenska Bowlingförbundet.

Robert Andersson blir förbundskapten för både dam- och herrlandslaget.

Robert Andersson har varit förbundskapten för dam- och juniorlandslagen sedan 2019. Som Swebowl tidigare berättat är Mattias Melin ny förbundskapten för juniorlandslagen. Robert Andersson tar nu över herrarna och fortsätter även med damlandslaget.
–Robert Andersson är en otroligt duktig och kunnig ledare med en väldigt hög utbildning. Det känns riktigt bra att han tar över båda landslagen och att det på så sätt blir en röd tråd i hela landslagsverksamheten.

Den tidigare förbundskaptenen Patrick Backe blir assisterande till Robert Andersson och kommer även arbeta med marknadsföring och försäljning inom elitbowling. På damsidan är Louise Sonne Schjellerup fortsatt assisterande förbundskapten.
– Vi har en väldigt skicklig ledarstab som kommer att komplettera varandra, säger Michael Granström.

Den nya organisationen börjar att gälla den 1 mars. Dock blir herrarnas EM i Helsingfors 31 maj-11 juni ett undantag där Patrick Backe kommer att vara förbundskapten och genomför det framflyttade mästerskapet tillsammans med Martin Blixt och Terje Lien.
– Vi vill att Patrick, Martin och Terje ska få fullfölja sitt uppdrag med EM som även var planen från början. Det blir ett späckat schema i sommar med flera mästerskap och tävlingar. Vi har sedan tidigare också planerat ett projekt till sommaren där flera spelare ska tävla i USA och som Robert är ansvarig för, säger Granström.

Robert Andersson är glad över att nu även vara förbundskapten för herrlandslaget.
– Det ska bli jättekul. Jag har coachat killarna en del tidigare och jag ser fram emot få jobba med dem, säger Robert Andersson och fortsätter:
– Det känns bra att Patrick Backe och Martin Blixt får avsluta sitt uppdrag med EM. Sedan blir det perfekt för mig att ha Backe som assisterande. Vi är goda vänner sedan långt tillbaka. Vi har olika kunskapsområden och kompletterar varandra väldigt bra, säger den tidigare världsmästaren som har en plan på vad han vill utveckla framöver.
– Jag skulle vilja knyta ihop Team Sweden med proffstouren och få fler spelare att ta steget och spela i USA. Det är även till fördel om fler damspelare är med där och tävlar dam mot dam än att de ska möta killarna på Europatouren.

Landslagsorganisationen från 1 mars 2022

Damlandslaget
Förbundskapten Robert Andersson
Assisterande förbundskapten Louise Sonne Schjellerup

Herrlandslaget
Förbundskapten Robert Andersson
Assisterande förbundskapten Patrick Backe

Robert Andersson

Född: 26 november 1981 i Eskilstuna

Klubbar som spelare: BK Force, Eskilstuna, Team Pergamon, Partille

Uppdrag som ledare: Assisterande förbundskapten U21-landslaget Sverige 2010-2016, Förbundskapten Saudiarabien 2016-2017, förbundskapten Indien, Asian Games 2018, förbundskapten Filippinerna Southeast Asian Games 2019, förbundskapten Island 2017-2022, Sveriges dam- och juniorlandslag 2019-

Meriter som spelare: VM-guld lag och VM-brons 2-manna 2003, VM-guld 2-manna 2006.

Meriter som ledare: 4 VM-medaljer för Sverige 2019, 7 VM-medaljer för Sverige 2021, bästa nation på VM 2021.

Robert Andersson blir förbundskapten för både dam- och herrlandslaget.
Patrick Backe