Robert Eriksson slutar som landslagschef - får ny position på RF

Efter nästan 20 år som ledare för det svenska judolandslaget slutar nu landslagschef Robert Eriksson för att i stället börja som verksamhetsutvecklare inom forskning och utveckling på Riksidrottsförbundets elitdrottsavdelning. Robert Eriksson har under sina år på Svenska Judoförbundet bland annat varit med och tagit Sveriges första EM-guld samt Sveriges första VM-medaljer på herrsidan och även lett den svenska truppen genom tre OS.
Robert Eriksson följer med Marcus Nyman in på tävlingsarenan. Foto: Emanuele Di Feliciantonio.

-       Jag är glad och tacksam för att mitt arbete tillsammans med Svenska Judoförbundet har gett mig möjligheten att få ett nytt jobb inom Riksidrottsförbundet. Mina nästan 20 år som ledare för landslaget är nästintill obeskrivliga och jag är väldigt glad och stolt att vi inom svensk judo har lyckats åstadkomma det vi har gjort. Jag brinner förstås fortfarande för svensk judo och dess utveckling, så jag kommer fortsätta att vara ett stöd inom detta område även under 2023 och fram tills min efterträdare är på plats säger Robert Eriksson, avgående landslagschef.

Robert Eriksson startade sin bana som landslagstränare 2004, bara 28 år gammal. Därefter blev han förbundskapten 2005 och sedan landslagschef 2016. 2021 klev han av mattan och tränar- och coachrollen och blev i stället High Performance Director (officiell svensk titel är landslagschef) med det övergripande strategiska ansvaret för landslagens och utvecklingsgruppernas utveckling.

Under sina nästan 20 år i landslagets tjänst har Eriksson varit med och utvecklat svensk judos landslag till ett bättre och mer slagkraftigt landslag som har varit med och tampats de ädlaste valörerna på både EM och VM. Och utvecklingen har varit tydlig. Från att landslaget under hans första EM som landslagstränare, 2005, inte få en enda matchvinst på sju deltagare till att Sverige nu har flera europamästare och har tagit flertalet EM- och VM-medaljer. Robert Eriksson har bland annat suttit i coachbåset när Marcus Nyman tog Sveriges första EM-guld 2010, när Tommy Macias tog Sveriges andra EM-guld 2019 och när samma Tommy och Marcus även tog Sveriges första VM-medaljer herrsidan 2021.

Under sin tid som förbundskapten och landslagschef har Robert Eriksson lett den svenska truppen genom tre OS, från London 2012 till Tokyo 2020. Och utvecklingen och därmed också förväntningarna på det svenska judolandslaget hör ökat markant under den tiden.

-       Vi har gått från att vara hyllade över att ha kvalat en aktiv till OS i London, till att bli sågade över att vi ”bara” kvalade fyra aktiva till OS i Tokyo. Det säger ju en del om landslagets utveckling och de förväntningar som finns på oss nu, kommenterar Robert Eriksson.

Men han är ödmjuk inför prestationerna.

-       Det är ju inte bara jag som gjort det här. Det här är ett resultat av ett målmedvetet arbete och bra prestationer från både aktiva och tränare i judo-Sverige samt ett starkt samarbete med SOK och RF-SISU.

Svenska Judoförbundets ordförande Kristiina Pekkola hyllar den avgående landslagschefen.

-       Vi är imponerade över Roberts uthållighet och strategiska arbete genom alla år han arbetat för oss. Med gediget strategiskt tänk och genom att systematisera det dagliga arbetet med en stor portion av tålamod har han med sitt team skapat historiska internationella resultat och framgångar på EM, VM och OS. Jag önskar honom all lycka till och känner stor tacksamhet för alla fantastiska stunder vi fått ta del av genom åren.

Börjar ny roll på Riksidrottsförbundet

Efter nästan 20 år som ledare för landslaget är Robert Eriksson redo för nya utmaningar. Svenska Judoförbundet gratulerar Robert Eriksson till den nya tjänsten som verksamhetsutvecklare inom forskning och utveckling på Riksidrottsförbundet. Under en övergångsperiod kommer han dock fortsätta arbetet på Svenska Judoförbundet till dess att en ersättare är på plats.

-       Vi ser verkligen fram emot det fortsatta arbetet och det känns tryggt för oss alla att Robert fortsätter på konsultbasis. Vi tittar nu över vår landslagsorganisation tillsammans med förbundskaptenerna Sally Conway och Viktor Carlsson och med stöd av Jane Bridge. Jane som just nu har ett uppdrag som utvecklingsansvarig för våra nationella elittränare, säger Kristiina Pekkola.

Robert Eriksson till vänster tillsammans med förbundskaptenerna Sally Conway och Viktor Carlsson. Foto: Ida Eriksson.
Robert Eriksson följer med Anna Bernholm in på tävlingsarenan. Foto:Emanuele Di Feliciantonio.
Robert Eriksson tillsammans med OS-truppen till Tokyo. Från vänster: Robert Eriksson, Tommy Macias, Anna Bernholm, Robin Pacek och Marcus Nyman.