Robert Harris aktuell med thriller om andra världskriget

Den historiska romanens gigant är tillbaka med en ny spänningsthriller. I Vedergällning, som släpps idag, väver Robert Harris samman Hitlers missilkampanj med en fängslande berättelse om två människors livsöden.

November 1944. Tyskland är på väg att förlora kriget. I ett sista desperat försök har Hitler beordrat produktion av 10 000 ballistiska V-2-raketer – världens mest sofistikerade vedergällningsvapen. Den tyske, desillusionerade raketingenjören Rudi Graf befinner sig i det ockuperade Holland där han ansvarar för avfyrningen mot London. Samtidigt skickas Kay Caton-Walsh, brittisk sektionsofficer i den kvinnliga hjälpflygkåren, till Belgien för att lokalisera och neutralisera hotet. De kommer att påverka varandra mer än någon av dem anar.

En lysande bedrift; en gripande bladvändare som manar till eftertanke” (Daily Express) och ”Uppslukande; Harris väcker det förflutna till liv genom levande karaktärsteckningar och smart intrig” (Publishers Weekly) är bara några av de lovord som Vedergällning har fått i internationell press. Vedergällning har översatts av Svante Skoglund och finns inläst som ljudbok av Reine Brynolfsson.

Robert Harris arbetade i många år som journalist och politisk redaktör innan han 1992 debuterade med den kontrafaktiska thrillern Faderland. Sedan debuten har han skrivit ytterligare tretton romaner som har översatts till trettiosju språk och sålt i mer än femton miljoner exemplar. En officer och spion, om justitiemordet på Alfred Dreyfus, blev utsedd till årets roman av National Book Awards. Han har även skildrat bland annat antikens Rom i Cicero-trilogin och en dystopisk framtid i Den andra sömnen. Men oavsett vilken historisk era som behandlas av Robert Harris har hans böcker alla en sak gemensamt: i förlängningen handlar samtliga om vår moderna tid.

Foto: Peter von Felbert
Omslag: Anders Timrén
Omslag: Anders Timrén

Flerfaldigt prisbelönade Lauren Groff ges äntligen ut på svenska15.4.2021 11:21:11 CEST | Pressmeddelande

Efter en intensiv budgivning har Bookmark Förlag fått äran att ge ut ett av de mest spännande författarskap USA har att erbjuda idag. Lauren Groff har sedan debuten 2008 fått närmare ett tjugotal utmärkelser och utnämnts till en av de bästa författarna i sin generation. I oktober kommer hennes nya roman Matrix – en berättelse som utspelar sig under medeltiden och som skriver ny kvinnohistoria.

Bookmark Förlag utvecklar sin organisation7.4.2021 09:01:38 CEST | Pressmeddelande

Efter snart tio år och drygt tvåhundra titlar har Bookmark vuxit till tretton medarbetare och över femtio miljoner i omsättning. Det har blivit hög tid för en utveckling av organisationen. Den nya strukturen innebär tillsättandet av en litterär chef, en redaktionschef och ett renodlat säljteam under ledning av förlagets försäljningschef. Dessutom befordras under året tre kollegor till förläggare, och ytterligare två till förläggande redaktör respektive redaktör. Teamet förstärks också med en nyrekryterad förlagskoordinator.