Robert Harris tillbaka med thriller som beskriver slutet på vår värld

I dag släpps Den andra sömnen, en originell dystopi signerad den historiska romanens gigant. Boken är en välgenomtänkt och tankeväckande thriller om en civilisations undergång och början på en annan.

Året är 1468. Den unge prästen Christopher Fairfax skickas till en avlägsen brittisk by för att hålla i begravningen av byns kyrkoherde, fader Lacy. På plats hittar Fairfax mystiska föremål från en svunnen tid – varav vissa inte hör hemma i 1400-talet så som vi känner till det …

Robert Harris är en mästare på att skapa pulshöjande spänning och samtidigt mana till eftertanke, en kombination som dras till sin spets i Den andra sömnen. Boken har utnämnts till en av 2019 års bästa thrillers av flera tidningar, bland andra The Times, The Guardian och The Telegraph. Den andra sömnen har översatts av Svante Skoglund.

Robert Harris, den historiska romanens gigant, arbetade i många år som journalist och politisk redaktör innan han 1992 debuterade med den kontrafaktiska thrillern Faderland. Sedan debuten har han skrivit ytterligare tolv romaner som har översatts till trettiosju språk och sålt i mer än femton miljoner exemplar. En officer och spion, om justitiemordet på Alfred Dreyfus, blev utsedd till årets roman av National Book Awards och har filmatiserats. Robert Harris har även skildrat bland annat antikens Rom och 1938 års Münchenöverenskommelse. Men oavsett vilken historisk era som behandlas har hans böcker alla en sak gemensamt: i förlängningen handlar samtliga om vår moderna tid.

Foto: Peter von Felbert
Omslag: Anders Timrén
Omslag: Anders Timrén

Frida Boisen med och leder Sveriges största digitala inspirationsevent under coronakrisen2.4.2020 14:45:14 CESTPressmeddelande