Robert Olsson ny ordförande för Medier & demokrati

Robert Olsson har utsetts till ny ordförande för medieinnovationsplattformen Medier & demokrati vid Lindholmen Science Park i Göteborg. – Ett viktigt och stimulerande uppdrag i en inspirerande miljö, säger han.

Robert Olsson – ny ordförande för medieinnovationsplattformen Medier & demokrati.

Robert Olsson har varit reporter på Bohusläningen, GT, Göteborgs-Posten och Svenska Dagbladet. Han var med och ledde etableringen av TV4 i Göteborg och har även haft ett flertal centrala chefsroller inom såväl TV4 som Sveriges Television, bland annat som programdirektör. I dag är Robert Olsson vd för Utgivarna.

– Genom att i mycket konkreta projekt sammanföra olika delar av mediebranschen med den akademiska professionen så bidrar Medier & demokrati till att utveckla journalistiken och synliggöra dess demokratiska uppgift. I tider av medveten desinformation och ifrågasättande av fakta så är det en betydelsefull uppgift, säger Robert Olsson.

Robert Olsson efterträder Jonathan Falck – tidigare chefredaktör för Göteborgs-Posten och gästprofessor vid JMG på Göteborgs universitet – som varit ordförande för Medier & demokratis styrgrupp sedan starten 2017. Nu tycker Jonathan att tid och tillfälle är det rätta att lämna uppdraget vidare.

– Jonathan har gjort ett rakt igenom fantastiskt arbete och han har varit ett ovärderligt stöd för mig i rollen som programansvarig, säger Martin Holmberg. Jag är övertygad om att Robert Olsson, som suttit i styrgruppen sedan starten, tar vid i samma anda.

Sedan tidigare är det klart att Anna Careborg, vd och chefredaktör för Svenska Dagbladet och Johan Taubert, vd för TU Medier i Sverige, från och med augusti ingår i styrgruppen för Medier & demokrati.

Medier & demokrati är en nationell samverkansplattform för medieinnovation och samhällsforskning. Målet är att stärka mediernas innovationskraft, journalistiken, det offentliga samtalet och demokratin. Medier & demokrati finansieras av Västra Götalandsregionen, Vinnova och Riksbankens Jubileumsfond och plattformen är verksam vid Lindholmen Science Park i Göteborg, som i drygt 20 år skapat och drivit framgångsrik samverkan från regional till internationell nivå inom områdena mobilitet, ICT, medier, visualisering och AI.

Kontakter:

Robert Olsson, styrgruppsordförande Medier & demokrati
070-661 50 87

Martin Holmberg, programansvarig Medier & demokrati
0705-62 40 93

Anna Hafström Kováts, kommunikationschef och presskontakt Lindholmen Science Park
072-351 52 80

Lindholmen Science Park är en samverkansmiljö inom styrkeområdena transport, AI, ICT, visualisering och media. Vi erbjuder en neutral arena där näringsliv, akademi och myndigheter tillsammans driver innovation för samhällsutveckling. I över 20 år har vi varit med och skapat framgångsrika samarbeten på regional, nationell och internationell nivå.

MobilityXlab invites 11 startups to create innovative mobility solutions with industry leaders15.6.2022 09:03:00 CEST | Press release

Neuroscience-based software to detect driver behavior, accident-prevention systems for autonomous driving, smart charging for electric vehicles, and data connectivity and privacy are some of the innovations developed by the 11 startups that are joining MobilityXlab. They will now participate in the program for at least six months to co-create solutions with the seven world-leading industry partners: CEVT, Ericsson, Polestar, Veoneer, Volvo Cars, Volvo Group, and Zenseact.

MobilityXlab bjuder in 11 startupföretag för att skapa innovativa mobilitetslösningar med ledare inom branschen15.6.2022 09:02:00 CEST | Pressmeddelande

Neurovetenskapsbaserad mjukvara för att upptäcka förarbeteende, olycksförebyggande system för autonom körning, smart laddning för elfordon, samt dataanslutning och integritet är några av innovationerna som har utvecklats av de elva startupföretagen som ansluter till MobilityXlab. De kommer nu att delta i programmet i minst sex månader för att skapa lösningar tillsammans med de sju världsledande branschpartnerna: CEVT, Ericsson, Polestar, Veoneer, Volvo Cars, Volvo Group och Zenseact.

Fyra startups utvalda för att skapa innovativa och hållbara mobilitetslösningar17.1.2022 08:05:00 CET | Pressmeddelande

Artificiell intelligens i mjukvara för drogdetektering, globala digitala identitetslösningar, realtidskommunikation mellan fordon av olika märken, och mjukvara som upptäcker hälsorelaterade försämringar som kan påverka körförmågan. Det är innovationerna som väckte störst intresse bland MobilityXlabs partners i årets första uttagning. Svenska Eyescanner, 12iD och Detectivio, samt amerikanska Aiden har nu blivit inbjudna att samarbeta med de sex världsledande industriföretagen i minst sex månader.