Robin Ilhammar och Carl Eklund vidare till semifinal i dubbel i U21-VM

Carl Eklund och Robin Ilhammar är vidare till semifinal i dubbel och har säkrat Sveriges fjärde medalj i U21-VM i bowling. – Det känns lite ofattbart, säger Robin Ilhammar.
Robin Ilhammar och Carl Eklund

De båda svenska lagen med Carl Eklund/Robin Ilhammar och Oliver Dahlgren/William Berggren var i samma grupp i matchspelet. Carl Eklund och Robin Ilhammar inledde starkt och plockade seger efter seger medan Dahlgren och Berggren åkte på några förluster efter jämna siffror. I näst sista matchen möttes lagen där Eklund och Ilhammar vann med 278-266 och de hade full pott i gruppen. I sista gruppspelsmatchen stötte dock Eklund och Ilhammar på patrull när de föll mot Nederländerna lag 1 med 219-185. De hamnade på lika många poäng som Philippinerna lag 1 och Nederländerna. En avgörande roll-off fick avgöra vilka som skulle ta hand om semifinalplatserna.
– Det var lite surt att vi inte kunde vinna mot Nederländerna när vi spelat så bra och vi kände oss lite deppiga. Det blev lite onödigt jämnt men vi sa att vi måste ladda om, säger Robin Ilhammar.
Det gjorde den blågula duon och de drog det längsta strået i roll-off och vann på 257 poäng. Filippinerna fick 246 poäng och Nederländerna 235.
– Det känns väldigt roligt och lite ofattbart. Vi visar att vi är starka tillsammans och gör vad som krävs, säger Robin Ilhammar. Han menar att en faktor till framgången är att de har roligt tillsammans även vid sidan av bowlingen.
– Det blir enklare då att lätta upp stämningen efter förlusten mot Nederländerna och komma tillbaka på en bra nivå.

I semifinalen väntar Malaysia på onsdag kl 12.30.
– Jag har inte så bra koll på dem men det känns som vi har goda möjligheter, säger Ilhammar.

Oliver Dahlgren och William Berggren slutade på fjärde plats i grupp B med 10 poäng.

Assisterande coach Moa Ekström lyfter båda dubbelparens insatser i matchspelet.
– Carl och Robin är fantastiska och bjuder på show. Det är starkt att komma tillbaka i skiljeserien. De tar det ruta för ruta och är bäst när det gäller.
– Oliver och William ska ha en stor eloge. De är tvåa i kvalet och förtjänar mer än en fjärdeplats i gruppen. De spelar väldigt bra och har så många jämna matcher.

Resultat dubbel

Mer från U21-VM kolla in Svenska Bowlingförbundets InstagramFacebook och Twitter.

Robin Ilhammar och Carl Eklund