Robin Ilhammar tog JEM-guld i Masters - brons för Robin Noberg

Robin Ilhammar avslutade junior-EM i Wittelsheim igår med att ta guld i Masters och han vann sitt tredje guld i mästerskapet. Robin Noberg vann brons i Masters. Sverige tar totalt 10 medaljer i JEM. – Jätteroligt att få avsluta med att vinna en så här utmanande distans, säger Ilhammar.
Robin Ilhammar

Robin Ilhammar spelade stabilt hela matchspelet i den avslutande Masters-distansen och var också som bäst när det verkligen gällde. Efter en jämn inledning av den första finalserien ökade Robin trycket och gav inte sin finalmotståndare Nicholas Muscat från Malta någon chans.

Ilhammar avslutade med sju raka strikar i den första finalserien och inledde även den andra serien med en strikekavalkad. En närmast uppgiven maltes gav upp mot slutet och serierna slutade 244-213 samt 252-158 i Robins favör.

– Det lättade lite efter halva serien och sen var det bara att gasa. Otroligt roligt att avsluta min juniortid med att vinna totalt 3 guld och 2 silver på ett EM, säger Robin Ilhammar som snittade drygt 231 poäng per serie under hela detta EM.

För Robin Noberg tog det stopp i semifinalen mot Nicholas Muscat. I den första serien kom Robin inte alls in i spelet och förlorade serien med klara 152 mot 215. Den andra serien var Robin bättre med men fick ge sig med ynka två käglors marginal, 225 mot Nicholas 227, och maltaspelaren vidare till final med 2-0. Robin vann därmed brons i Masters.

– Det känns ändå riktigt bra med ett brons, även om det var lite surt direkt efteråt. I den första serien hade jag svårt med tekniken och i den andra serien började gjorde jag någon onödig spärrmiss och började sen strajka lite för sent, förklarar Robin Noberg som ändå var mycket nöjd med att ta fyra medaljer på sitt första junior-EM.

För Carl Eklund blev det uttåg i steg 2 i Masters.

Samtliga fyra svenska tjejerna hade tagit sig till den avslutande Masters-distansen. Maja Engberg och Nicole Layrisse tog sig till kvartsfinal. Där tog det stopp mot tjeckiskan Eliška Krummerová respektive Jenny Mathiesen från Norge.

– Alla tjejer gjorde en bra insats även om det inte räckte hela vägen. Prestationen var bra men resultaten uteblev. Båda Robin gör ett supermästerskap, särskilt starkt av Noberg eftersom det är hans första mästerskap, och Ilhammar är det svårt att sätta ord på hans fantastiska prestation, säger förbundskapten Moa Ekström.

Sverige tar totalt tio medaljer i junior-EM. Det är lika många som vid förra årets mästerskap i Tilburg.

Sveriges medaljer i junior-EM:

Dubbel killar: Silver Carl Eklund/Robin Ilhammar
Dubbel tjejer: Silver Alice Lindqvist, Nicole Layrisse
Fyrmanna tjejer: Silver (Maja Engberg, Nicole Layrisse, Alice Lindqvist, Kajsa Samuelsson)
Fyrmanna killar: Silver (Carl Eklund, Robin Ilhammar, Alvin Kvarnström, Robin Noberg)
Singel killar: Guld Robin Ilhammar, brons Robin Noberg
All Event killar: Guld Robin Ilhammar, silver Robin Noberg