Robin Pacek utslagen ur OS i jämn match mot världsettan

Efter två vinster i de inledande matcherna på OS ställdes Robin Pacek i åttondelsfinalen mot världsettan och regerande världsmästaren Matthias Casse från Belgien. Det blev en jämn match där både Pacek och Casse tog poäng i ordinarie tid och matchen fick avgöras i golden score. Även där var det mycket jämt men till slut lyckades Casse få in ett kast på en trött Robin Pacek. En bra insats av Robin Pacek, men som tyvärr inte räckte hela vägen och Pacek är utslagen ur OS.

Robin Pacek (i blått) mot Matthias Casse på Doha Masters 2021. Foto Marina Mayorova.

Robin Pacek inledde dagen med en övertygande vinst mot Housni Thaoubani från Komorerna genom fasthållning. Därefter väntade Alain Aprahamian från Uruguay i en långdragen match fick avgöras i golden score, där Pacek till slut lyckades avgöra genom ett kast.

I åttondelsfinalen väntade tuffast möjliga motstånd i form av världsettan och nyblivne världsmästaren Matthias Casse från Belgien. Inför matchen hade de båda mötts tre gånger tidigare där Robin Pacek vunnit två av dessa - båda gångerna på kontring. Det märktes i matchen att världsettan Casse hade respekt för Pacek och inte vågade gå in för fullt i flera av sina kastförsök.

Robin Pacek inledde matchen bäst genom att tidigt ta den första poängen på ett kast. Det kvitterade sedan belgaren genom att också kasta Pacek och det stod lika. Det blev en fartfylld och intensiv match med flera försök från båda sidor och matchen fick till slut avgöras i golden score. Efter dryga tre minuter in i golden score lyckades till slut Casse avgöra matchen mot en trött Robin Pacek.

En mycket stark insats av Robin Pacek som tyvärr ändå inte räckte hela vägen. Förlusten i åtteondelsfinalen innebär att Robin Pacek är utslagen ur OS med två matchvinster i bagaget.

Fler svenska medaljchanser

I morgon 28 juli är sista chansen för Sverige att ta en OS-medalj i judo i Tokyo. Då tävlar den nyblivne VM-bronsmedaljören och OS-femman från Rio Marcus Nyman (-90 kg) och EM-bronsmedaljören från 2019 Anna Bernholm (-70 kg).

04.00-07.30 kval
10.00-12.40 återkval, semifinaler, bronsmatcher och finaler.

Nicolina Pernheim utslagen ur Paralympics efter rekordsnabb match28.8.2021 07:14:00 CEST | Pressmeddelande

Vid Paralympiska spelen i Rio de Janeiro var blinda Nicolina Pernheim ytterst nära att ta hem bronset i 63-kilosklassen. I år var det en revanschsugen Pernheim som åkte till Tokyo med siktet inställt på medalj. Drömmen om en medalj försvann dock i återkvalsmatchen där motståndaren, bara tre sekunder in i matchen, fick in ett benkast på Pernheim som gav henne ippon och därmed segern. Förlusten innebar att Paralympics var över för den här gången för Nicolina Pernheim.

Pressträff inför Paralympics, möt medaljhoppet Nicolina Pernheim i Göteborg9.8.2021 07:00:00 CEST | Pressinbjudan

Paralympics närmar sig och därmed även Nicolina Pernheims jakt på medalj i judo efter den förlorade bronsmatchen senast i Rio de Janeiro 2016. Nicolina Pernheim är blind sedan födseln och var endast 4 år när hon började med judo. Sedan dess har hon blivit en av de absolut bästa inom judon för personer med synnedsättning. Nicolina tävlar i klassen B1 (blinda) men tvingas möta delvis seende motståndare som tävlar i både B2 och B3 då reglerna inom Paralympics inte särskiljer dessa klasser. Nicolina Pernheim är idag 7:a på världsrankingen i 63-kilosklassen och är den högst rankade blinda judokan i sin viktklass.