Robot på turné kommer till Sundsvall

Universal Robots ger sig ute på turné genom Sverige för att visa upp de flexibla och lättprogrammerade cobotarna, som dessutom har litet foot print och kort återbetalningstid. Den 7 april kommer turnén till Sundsvall.

Under förmiddagen får besökarna själva testa cobotarna på Scandic Sundsvall Nord. De får även tips från experter om hur just de kan utveckla och förbättra sin verksamhet med hjälp av tekniken. En teknik som tidigare varit förunnad de stora företag men som tack vara coboten nu är tillgänglig även för små och medelstora företag.

– I höstas tog vi med våra cobotar ut på en turné, nu följer vi upp den för att ge ännu fler företag i Sverige möjligheten att få upptäcka fördelarna med automatisering. Det känns väldigt roligt att få visa det för företagen i Sundsvall, säger Ola Mellström, Universal Robots försäljningschef i Sverige.

Användningen av cobotar ökar för varje år. Coboten hantera olika typer av utmaningar såsom produktkvalitet, produktivitet och brist på kvalificerad arbetskraft. Repetitiva uppgifter kan automatiseras så att personalen i stället kan få tid att göra mer kvalitativa uppgifter och utveckling. Det resulterar i bättre arbetsmiljö, mer konsekvent kvalitet och nöjdare medarbetare. Det i sin tur främjar lokal och hållbar produktion samtidigt som den bidrar till konkurrenskraft.

– Cobotar kostar en bråkdel av traditionella automatiserade system och har en kort återbetalningstid, det är något nytt för många företag. Fördelen med att vi kan komma ut i landet och ses fysiskt är att man kan känna på coboten, och faktiskt själva få se hur enkla de är att programmera och hur mycket säkerhet som är inbyggd i roboten, fortsätter Ola Mellström.

Universal Robots är världsledande inom kollaborativa robotar och har mångårig erfarenhet och omfattande kunskap som man vill dela med sig av på turnéstoppen. Tillsammans med distributörerna Cobots Sweden och Edströms besöks sex orter från februari till och med april.

Fler detaljer om turnéstoppet i Sundsvall >>

World Earth Day - minska ekologiska fotavtrycket med miljövänligare produktion21.4.2022 07:43:00 CEST | Blogginlägg

Förra året inföll Earth Overshoot Day den 29 juli. Det är dagen då mänskligheten gjort av med naturens årsbudget av förnybara resurser, dagen då vårt ekologiska fotavtryck överskred planetens biokapacitet. När den kommer inträffa i år vet vi inte, men under många år har det varit en negativ utveckling och dagen har inträffat tidigare och tidigare. Imorgon, den 22 april, är det däremot World Earth Day – en chans för oss alla att reagera, agera och fundera över hur vi kan vända trenden och faktiskt förbättra vår miljö både individuellt och på samhällsnivå.