Robotar ger liv åt Iittalautställning

Iittala firar 140-årsjubileum. Det firas med en utställning på Designmuseet i Helsingfors. Utställningen fokuserar på glaset och de älskade designklassikerna från den ikoniska glastillverkaren. Men den innehåller även kollaborativa robotar, cobotar, som väcker utställningen till liv. Vid tre tillfällen under sommaren kommer online-visningar av utställningen ges på svenska.

Cobotar ger liv åt Iittalautställning. Den skapar rörelse genom att flytta ömtåliga Kartio-tillbringare.

– Vi ville använda cobotar i utställningen på grund av rörelsen de skapar. Utan dem hade utställningen varit vacker men lite statisk, säger Florencia Colombo, en av utställningens kuratorer.

Iittalas framgångssaga stannar inte i Finland, de har intagit världen och inte minst Sverige där föremålen finns i nästan alla hem.Utställningen Iittala – Kalejdoskop: Från naturen till kulturen, som markerar Iittalas jubileum samlar företagets hela historia på ett aldrig förr upplevt sätt. Utställningen innehåller bland annat en installation av glasföremål designade av Timo Sarpaneva, Kaj Franck, Oiva Toikka och Gunnel Nyman, samt två cobots.

En av robotarna, från Universal Robots, flyttar ömtåliga Kartio-tillbringare (Kaj Franck) från en yta till en annan. Den andra coboten är utrustad med en Nikon-kamera som registrerar rörelsen.

"Cobots stöder mänsklig kreativitet"

Det är inte första gången som cobotar från Universal Robots är del av en konstföreställning. Senast framförde den Londonbaserade balettdansösen och fysikern Merritt Moore en unik dansföreställning med en cobot.

Enligt Ola Mellström, försäljningschef på Universal Robots i Sverige, är cobotar otroligt väl lämpade att samarbeta med människor på grund av deras användarvänlighet och säkerhet.

– Coboten lämnar utrymme för mänsklig kreativitet och stöder dess uttryck, säger han.

Cobotarmar liknar glasblåsare

Temat för utställningen är Iittala, en av de mest ikoniska pionjärerna inom nordisk design. Den är uppbyggd kring kalejdoskopiska insikter i Iittalas historia, ett produktsortiment som innehåller mer än 10 000 föremål och metoderna för deras tillverkning. Kuratorer för utställningen är arkitekten Florencia Colombo och designern Ville Kokkonen. Deras mål var att belysa utvecklingen av det nordiska folkets och naturens intima relation samt utvecklingen av det nordiska samhället och det sociala samvetet.Men kärnan i utställningen är glasblåsningskonsten. Robotar skapar en positiv modern kontrapunkt till traditionellt hantverk.

– Vi gjorde flera besök på Iittalafabriken för att titta på glasblåsare på jobbet. Deras rörelser liknar kollaborativa robotars rörelser. Cobotar verkar nästan mänskliga, säger Colombo. Vi ville införliva cobots på grund av rörelsen de skapar. Utan dem hade utställningen varit vacker men lite statisk. Ett av utställningens teman, magisk realism, tar sig perfekt uttryck i Universal Robots cobotar.

– Jag skulle gärna se att mer robotteknik används kreativt i utställningar runt om i världen. Att visa upp design på ett museum borde inte bara handla om historia. Med robotteknik kan vi ge publiken gnistan att tänka och prata om framtiden också, säger Piia Lehtinen, sponsringschef på Designmuseet.

Utställning online – nu även på svenska

Nu kan utställningen även ses i Sverige, och på svenska. Vid tre tillfällen i sommar kommer online-visningar på svenska att ges. Visningarna ges via Designmuseets Facebooksida den 22 juni, 27 juli samt 31 augusti.

Läs mer på Designmuseets webbplats om utställning Iittala – Kalejdoskop: Från naturen till kulturen

Intresserad av att veta mer?

Piia Lehtinen, sponsringschef Designmuseum i Helsingfors, piia.lehtinen@designmuseum.fi, + 358 50 583 1657

Ola Mellström, försäljningschef Universal Robots i Sverige, olme@universal-robots.com, + 46 76 114 44 35

Coboten är utrustad med en Nikon-kamera som registrerar rörelsen
Piia Lehtinen, sponsringschef Designmuseum i Helsingfors

Samarbete mellan människa och robot börjar i klassrummet1.9.2021 07:15:00 CEST | Pressmeddelande

Nu blir det lättare för tekniska lärosäten och andra utbildningsinstitutioner, så som gymnasium och yrkesutbildningar, att integrera robotteknik i utbildningen. Universal Robots lanserar idag utbildningspaket med robotcertifiering för utbildningsinstitutioner. Paketet innehåller förutom utbildningsmaterial och utrustning även en ny certifiering, som ger lärarna kunskap och verktygen för att vägleda studenter genom utbildningen. Genom den nya satsningen stärks studenterna jobbmöjligheter inom robotteknik och framtidens utveckling av svenska arbetsmarknaden.

Cobot skapar morgondagens lösningar och teknikambassadörer2.7.2021 09:38:54 CEST | Blogginlägg

Värme- och kylteknikföretaget Danfoss med verksamhet i 22 länder, däribland Sverige, satsar på cobotar för att bli ännu mer konkurrenskraftiga och utveckla produkterna. Danfoss använder en cobot från Universal Robots (UR) på Danfoss Technology Center. I centret förbättras Danfoss lösningar i en levande testmiljö för att på så sätt kunna skapa morgondagens lösningar. Coboten stödjer målet med en konsekvent testnivå och hög produktivitet.