Robotar hjälper Lundaföretag klara konkurrens från Kina

På Ideon i Lund står två robotar från Universal Robots och ritar cirklar och streck på stora bildskärmar. Varje millimeter av företaget FlatFrogs digitala whiteboards kvalitetstestas, och robotarnas insats är ovärderlig för att Lundaföretaget ska hålla kvaliteten uppe och klara konkurrensen med framför allt Kina. Läs det senaste inlägget på UR-bloggen och lär om hur svenska företag automatiserar.
Coboten behöver inga säkerhetsavgränsningar eller skydd och kan därför användas när FlatFrog testar skärmarnas multiuserfunktion, alltså när flera skriver samtidigt. Foto: Jenny Leyman

Techföretaget FlatFrog tillverkar kollaborativa whiteboards, till utseendet lika de skrivtavlor som finns i snart sagt vartenda konferensrum, men digitala så att det som skrivs och ritas enkelt kan delas med personer utanför rummet.

Tekniken som används handlar i grunden om infraljus och touchsensorer. Runt bildskärmen sitter en ram som sänder ut ljusstrålar över skärmen, kors och tvärs, och som bryts just där pennan eller handen nuddar skärmen när man skriver.

Alla tänkbara varianter av ljusets brytningar måste kontrolleras. Varenda millimeter av skärmen testas för att FlatFrog ska kunna släppa ifrån sig en kvalitetssäkrad produkt. Hög kvalitet är helt avgörande för att hålla sig kvar i toppen i en bransch i ständig utveckling.

– Vår största utmaning är att hålla innovationstakten, säger Pontus Bergendahl, manager firmware och systemtest. Vi känner hela tiden en prispress från Kina och måste kunna hålla oss konkurrensmässiga genom att erbjuda bättre kvalitet.

Tidsödande och trist

Men att testa bildskärmar är ett tidsödande arbete.

– Dessutom är det urbota tråkigt att stå och fylla en skärm med streck, säger test engineer Michael Dovits, en av tre personer på FlatFrogs testavdelning.

Det är här robotarna kommer in i bilden. 2017 köpte FlatFrog sin första kollaborativa robot, cobot, från Universal Robots och ett år senare kompletterade man med en något större variant för att automatisera delar av testprocessen.

Den stora coboten, modell UR10, har försetts med en kraftsensor från UR+-partnern Robotiq, och i den fäster Michael Dovits olika 3D-printade munstycken som efterliknar en penna, ett suddgummi eller en hand, beroende på vilken slags kvalitetstestning som ska utföras. Robotarmen kan röra sig i alla vinklar. Den testar pennor i olika tjocklek, suddfunktioner, skrivhastighet etcetera.

Förutom att det är tråkigt och tidsödande att stå och fylla en skärm med streck gör roboten det så mycket bättre. En människa inte kan dra ett exakt likadant streck två gånger med samma vinkel och precision.

– Vi gjorde det manuellt tidigare, och lånade in kollegor när vi behövde testa multiuserfunktionen, alltså när två eller fler skriver på skärmen samtidigt. Men så skulle kollegan iväg på ett möte och så fick vi göra om testet, berättar Michael Dovits.

Står mitt bland människor

Det mest avgörande för beslutet att investera i en kollaborativ robot var, förutom priset, att den går att använda i kontorsmiljö mitt bland människor. De båda robotarna arbetar helt utan säkerhetsanordningar. Michael Dovits demonstrerar hur coboten helt odramatiskt stängs av om något eller någon kommer i vägen för robotarmen.

Flexibiliteten var också viktig. FlatFrog hade sedan tidigare en stationär industrirobot som med sin säkerhetsbur upptar ett halvt rum inne på testavdelningen. UR10:an är monterad på en ställning som kan köras runt vid behov.

– På morgonen kan vi komma på att vi behöver köra ett par tester, flytta coboten dit vi behöver den och komma igång direkt, säger Pontus Bergendahl.

Cobotarna används väldigt ojämnt i verksamheten. Ibland körs de intensivt i några dygn eller en vecka för att emellanåt stå stilla i ett par veckor. Det är svårt att få fram siffror som visar återbetalningstiden på investeringen eller vad cobotarna betytt ekonomiskt för företaget.

– De är ovärderliga – hur mäter man det, säger Michael Dovits retoriskt.

– Vi hade inte gjort de här testerna annars, de har blivit en del av vår leverans, säger Pontus Bergendahl.

Vill du ha mer tips och inspiration om automation? Läs fler inlägg på UR-bloggen

Vill du veta mer om Flatfrog? Kontakta gärna Pontus Bergendahl på pontus.bergendahl@flatfrog.com

Förutom att det är tråkigt och tidsödande att stå och fylla en skärm med streck och cirklar gör roboten det så mycket bättre. En människa inte kan dra ett exakt likadant streck två gånger med samma vinkel och precision. Foto: Jenny Leyman