Robotarna intar Göteborg

Universal Robots tar sina flexibla och lättprogrammerade kollaborativa robotar (cobotar) på turné i Sverige. I samarbete med sina partners Ewellix och SE Automation kommer de den 9 mars till Göteborg.
Turnén fortsätter, nu får fler företag möjligheten att på nära håll upptäcka hur coboten kan hjälpa dem.

Användningen av cobotar ökar för varje år. Automation är ett steg att skapa hållbara processer som är energieffektiva och som förbättrar arbetsmiljön för personalen.

På torsdag bjuds företag från Göteborg med omnejd in till det kostnadsfria turnéstoppet hos Ewellix på Lilla Waterloogatan. Där får de ta del av hur cobotar kan hjälpa dem att hantera olika typer av utmaningar inom sitt företag, såsom produktkvalitet, produktivitet och personalutmaningar.

På plats kommer det att demonstreras hur man kan använda coboten för olika moment och uppgifter. De får även tips från experter om hur just de kan utveckla och förbättra sin verksamhet med hjälp av tekniken. En teknik som tidigare varit förunnad de stora företag men som tack vara coboten nu är tillgänglig även för små och medelstora företag.

– Vi har tidigare varit ute på turné, nu följer vi upp den för att ge ännu fler företag möjligheten att få upptäcka fördelarna med automatisering. Det känns väldigt roligt att få visa det för företagen i Göteborg, säger Ola Mellström, Universal Robots försäljningschef i Sverige.

Repetitiva uppgifter kan automatiseras så att personalen i stället kan få tid att göra mer kvalitativa uppgifter och utveckling. Det resulterar i bättre arbetsmiljö, mer konsekvent kvalitet och nöjdare medarbetare. Det i sin tur främjar lokal och hållbar produktion samtidigt som den bidrar till konkurrenskraft.

– Cobotar kostar en bråkdel av traditionella automatiserade system och har en kort återbetalningstid, det är något nytt för många företag. Fördelen med att vi kan komma ut i landet och ses fysiskt är att man kan känna på coboten, och faktiskt själva få se hur enkla de är att programmera och hur mycket säkerhet som är inbyggd i roboten, fortsätter Ola Mellström.

Universal Robots  är världsledande inom kollaborativa robotar och har mångårig erfarenhet och omfattande kunskap som man vill dela med sig av på turnéstoppen.