Robotarna kommer till Kalmar

Universal Robots tar sina flexibla och lättprogrammerade kollaborativa robotar (cobotar) på turné. I samarbete med sin partner kalmarföretaget Cobotech kommer de den 28 och 29 september till Kalmar.

Foto: Universal Robots

På onsdag den 28 och torsdag den 29 september kommer de till Kalmar. De bjuder in företag från Kalmar med omnejd för att visa dem kollaborativa applikationer som kan hjälpa företagen att hantera olika typer av utmaningar, såsom produktkvalitet, produktivitet och personalutmaningar.

Under förmiddagen kommer de demonstrera cobotar med olika verktyg som möjliggör; svetsning, skruvmontage, slipning/polering och maskinbetjäning, och allt går av stapeln i Cobotechs lokaler på Engelskavägen. Besökarna får även tips från experter om hur just de kan utveckla och förbättra sin verksamhet med hjälp av tekniken och möjlighet att själva testa att programmera och köra cobotarna. En teknik som tidigare varit förunnad de stora företag men som tack vara coboten nu är tillgänglig även för små och medelstora företag.

– Vi har tidigare varit ute på turné, nu följer vi upp den för att ge ännu fler företag i Sverige möjligheten att få upptäcka fördelarna med automatisering. Det känns väldigt roligt att få visa det för företagen i Kalmar, säger Ola Mellström, Universal Robots försäljningschef i Sverige.

Användningen av cobotar ökar för varje år. Coboten hantera olika typer av utmaningar såsom produktkvalitet, produktivitet och brist på kvalificerad arbetskraft. Repetitiva uppgifter kan automatiseras så att personalen i stället kan få tid att göra mer kvalitativa uppgifter och utveckling. Det resulterar i bättre arbetsmiljö, mer konsekvent kvalitet och nöjdare medarbetare. Det i sin tur främjar lokal och hållbar produktion samtidigt som den bidrar till konkurrenskraft.

– Cobotar kostar en bråkdel av traditionella automatiserade system och har en kort återbetalningstid, det är något nytt för många företag. Fördelen med att vi kan komma ut i landet och ses fysiskt är att man kan känna på coboten, och faktiskt själva få se hur enkla de är att programmera och hur mycket säkerhet som är inbyggd i roboten, fortsätter Ola Mellström.

Universal Robots är världsledande inom kollaborativa robotar och har mångårig erfarenhet och omfattande kunskap som man vill dela med sig av på turnéstoppen. Kalmarföretaget Cobotech är certifierad integratör för Universal Robots cobotar.

Läs även mer om hur cobotarna får ta kvällsskiftet på Norden Machinery i Kalmar  och hur Mönsterås Metall matchar hotet från Kina.

Foto: Universal Robots

Cobotar och elförbrukning: en sak mindre att oroa sig för8.11.2022 07:45:00 CET | Pressmeddelande

Höga elkostnader och risk för elbrist är något som präglar vår vardag, det skrivs spaltmeter i tidningar, det debatteras och många gör vad de kan för att spara el och hitta hållbara lösningar. Det gäller både privatpersoner och företag, det är något som påverkar verksamheter och inte minst produktioner när tillverkarna granskar processer för att undvika en skyhög energiräkning. Universal Robots (UR) kollaborativa robotar kräver mindre el jämfört med traditionella industrirobotar, men exakt hur energieffektiva är de och kan de hjälpa till att spara på el?

Fyra skäl varför cobotar är säkra medarbetare26.10.2022 12:14:16 CEST | Blogginlägg

Robotar har använts i olika industriella miljöer i årtionden, ända sedan 1950-talet. Under de första fem decennierna var alla robotarna stora, tunga maskiner. Dessa robotlösningar skapade produktiva arbetsplatser, vilket säkerställde högre produktionstakt, högre effektivitet och förbättrad kvalitet. Traditionella industrirobotar spelar fortfarande en viktig roll i tillverkningen, men de är inte längre det enda alternativet.

Över 40 år av svetsning men fortfarande banbrytande18.10.2022 14:21:02 CEST | Blogginlägg

Under pandemin har automatisering fått en rejäl skjuts framåt, försäljningen av cobotar ökar stadigt och den starka tillväxten fortsätter. Kim Povlsen, vd på Universal Robots, lyfter fram den stora efterfrågan på svetsning som en viktig del i tillväxten. Universal Robots är världsledande inom cobotar och har sålt över 50.000 exemplar. Men företaget har inte bara skapat det själva, en stark framgångsfaktor är samarbete med partners och kunder. Samarbetet skapar tillväxt och framgång i hela kedjan. En partner är Svensk Elektrod som efter över 40 år av svetsning fortfarande är banbrytande.

Begränsa inte digitalisering till några branscher – locka och behåll personal med cobotar22.9.2022 11:01:33 CEST | Blogginlägg

Under pandemin fick digitalisering och automatisering en rejäl skjuts framåt, världen fick även upp ögonen för flexibelt arbete och balans mellan arbete och privatliv. Många verksamheter tog kliv framåt i den digitala omvandlingen men det kan inte sluta där. Digitalisering och automatisering behöver fortsätta och breddas till fler branscher, exempelvis tillverkningsindustrin och lagerhantering. Det kan ge stora vinster för företagen, medarbetarna och samhället.