Robotarna kommer till Malmö

Universal Robots tar sina flexibla och lättprogrammerade kollaborativa robotar (cobotar) på turné i samarbete med sin partner Odigo! Den 8 september kommer de till Malmö.

På torsdag den 8/9 kommer vi till Malmö. Vi bjuder in företag från Malmö med omnejd för att visa dem våra kollaborativa applikationer som kan hjälpa dem att hantera olika typer av utmaningar inom sitt företag, såsom produktkvalitet, produktivitet och personalutmaningar.

På plats kommer vi att demonstrera hur man kan använda coboten för olika moment och uppgifter. De får även tips från experter om hur just de kan utveckla och förbättra sin verksamhet med hjälp av tekniken. En teknik som tidigare varit förunnad de stora företag men som tack vara coboten nu är tillgänglig även för små och medelstora företag.

– Vi har tidigare varit ute på turné, nu följer vi upp den för att ge ännu fler företag i Sverige möjligheten att få upptäcka fördelarna med automatisering. Det känns väldigt roligt att få visa det för företagen i Malmö, säger Ola Mellström, Universal Robots försäljningschef i Sverige.

Användningen av cobotar ökar för varje år. Coboten hantera olika typer av utmaningar såsom produktkvalitet, produktivitet och brist på kvalificerad arbetskraft. Repetitiva uppgifter kan automatiseras så att personalen i stället kan få tid att göra mer kvalitativa uppgifter och utveckling. Det resulterar i bättre arbetsmiljö, mer konsekvent kvalitet och nöjdare medarbetare. Det i sin tur främjar lokal och hållbar produktion samtidigt som den bidrar till konkurrenskraft.

– Cobotar kostar en bråkdel av traditionella automatiserade system och har en kort återbetalningstid, det är något nytt för många företag. Fördelen med att vi kan komma ut i landet och ses fysiskt är att man kan känna på coboten, och faktiskt själva få se hur enkla de är att programmera och hur mycket säkerhet som är inbyggd i roboten, fortsätter Ola Mellström.

Universal Robots är världsledande inom kollaborativa robotar och har mångårig erfarenhet och omfattande kunskap som man vill dela med sig av på turnéstoppen.

Ola Mellström. Foto: Universal Robots

Begränsa inte digitalisering till några branscher – locka och behåll personal med cobotar22.9.2022 11:01:33 CEST | Blogginlägg

Under pandemin fick digitalisering och automatisering en rejäl skjuts framåt, världen fick även upp ögonen för flexibelt arbete och balans mellan arbete och privatliv. Många verksamheter tog kliv framåt i den digitala omvandlingen men det kan inte sluta där. Digitalisering och automatisering behöver fortsätta och breddas till fler branscher, exempelvis tillverkningsindustrin och lagerhantering. Det kan ge stora vinster för företagen, medarbetarna och samhället.

Specialleverans: Samarbete har övervunnit globala problem med leveranskedjan7.9.2022 07:23:00 CEST | Pressmeddelande

Belastningen på de globala leveranskedjorna fortsätter att göra rubriker i tidningar och på nyheterna, från halvledarbrist till arbetskraft och tillgång till utrustning, allt förvärrat av det osäkra läget i världen. En cobot består vanligtvis av cirka 600 olika delar, från mer än 100 olika leverantörer. Om någon av dem drabbas av fördröjningar kan det leda till förseningar i att slutföra produktionen och leverera en färdig cobot till kunden.