Roboten Sam fixade Sundsvall.se

Sundsvall.se har fått ett helt nytt utseende och ny funktionalitet. En av huvudkaraktärerna bakom arbetet är Sam. Han är en robot.

Lina Lidfors, Consid.

- Sam har gjort ett superjobb tillsammans med alla redaktörer. Nära 90 procent av webbplatsens innehåll populerades med hjälp av Sam, säger Lina Lidfors på Consid och en av projektledarna bakom nya sundsvall.se.

Mängden data var som skulle flyttas från den gamla plattformen till den nya var enorm. Det handlade om 2 400 webbsidor och nära 4 000 bilder. Den ursprungliga tanken var att flytta innehållet manuellt, något som hade tagit upp till tio månader.

- På bara tre veckor var överföringen klar. Något som annars hade tagit sju till tio månader. Roboten hade rätt till 90 procent, resten fick vi fixa med handpåläggning, säger Erika Olofsson, som är systemförvaltare på kommunen.

Kommunen har tidigare utvecklat robotar som automatiskt hanterar olika repetitiva moment som exempelvis semesterväxling och elevresor. Uppdraget att ta fram Sam gick till utvecklarna Claes Nyborg och Maja Nyman på avdelningen för digital transformation på kommunstyrelsekontoret.

-Vi har prioriterat effektivitet och säkerhet på den nya webben. Och förstås ett snyggt och användarvänligt yttre, säger Lina Lidfors.

Förutom ett delvis annorlunda utseende har den nya webben bättre tillgänglighet, tydligare nyheter och mycket mer effektiv sökmotor. Säkerheten har också stärkts. För att öka driftsäkerheten och maximera användarvänligheten har kommunen bytt plattform, från Wordpress till Sitevision.

Sundsvall.se.

-Den är lättare och roligare att hantera för redaktörerna. Jag tror också att kommuninvånarna kommer att uppskatta att den är snygg och lättnavigerad, säger Lina Lidfors.

Consid är ett av landets snabbast växande företag och är verksamt inom it, management och kommunikation. Med nära 1 300 anställda, fördelade på 34 kontor, omsatte bolaget 1,25 miljarder kronor 2020.

Consid och Sitevision banar väg för skräddarsydda medlemsupplevelser10.4.2024 15:39:53 CEST | Pressmeddelande

Consid och Sitevision slog upp dörrarna och välkomnade 16 medlemsorganisationer till Considkontoret i Stockholm på nätverksträff. På dagordningen stod inspiration och erfarenhetsutbyte med gästtalare från Socialdemokraterna och Vision. Efter succén kommer nu ett av föredragen som webbinarium och en till nätverksträff för att ge chansen till fler medlemsfokuserade organisationer att delta.