Rock, pop, humor och opera i Allsång på Skansen den 10 juli

I Allsång på Skansen den 10 juli har Sanna Nielsen besök av artisterna Avantgardet, Markoolio, Lilla Al-Fadji, Cornelia Beskow och Margaret som alla sjunger allsång med hela publiken framför Sollidenscenen och hemma framför tv-apparaterna.

Avantgardet
Rasmus Arvidsson och Patrik Åberg från Nybro har toppat kritikerlistorna med sina två album ”För Många Dyra Skor Och Döda Ögon” och ”På Östkusten Intet Nytt”. Nu möter de allsångspubliken.

Markoolio
Markoolio är en folkkär veteran som nu också är fotbolls-aktuell med den alternativa VM-låten låten Ge oss mål.

Lilla Al-Fadji
Humorduon från serien Lilla Al-Fadji tar med sig sin speciella stil till Sollidenscenen.

Cornelia Beskow
Cornelia Beskow är en ung lyriskdramatisk sopran som hösten 2017 vann alla fyra priser i Laurits Melchior International singing Competition -världens största Wagnertävling - första pris, publikens pris, orkesterns pris och ungdomens pris.

Margaret
Polska popartisten Margaret hade en stor hit med ”Cool me down” under 2016. och fortsatte sen till att tävla i Melodifestivalen. Nu sjunger hon allsång också.

Allsångskvällar
Allsångskvällarna startar kl 19.30 och SVT börjar sända direkt från Sollidenscenen kl 20.00. Under större delen av dagen pågår repetitioner och vid 17-tiden startar generalrepetitionerna.

Pressackreditering via SVT
SVT har hand om pressackrediteringar till Allsång på Skansen. Ansökan om ackreditering sker genom att skicka ett mail med media (tidning/blogg/dylikt)  namn, telefonnummer och mailadress till de personer som man önskar ha på plats för bevakning av veckans Allsång på Skansen till Cecilia Felix-Caballero senast måndag kl. 11.00 inför varje program. All information som behövs inför programmet kommer tillsammans med ackrediteringsbekräftelsen på måndag eftermiddag. Observera att antalet platser är begränsade. Frilansande journalister och fotografer måste ackrediteras av sina uppdragsgivare.

Trafik och parkering
Djurgården stängs av för trafik under allsångstisdagar 17.00 - 20.00. Det finns inte heller parkeringsplatser på Skansen så kommunala transportmedel, cykel, färja eller spårvagn rekommenderas.

Årets vårtalare är Göran Rosenberg15.4.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Årets vårtalare på Skansen är en prisbelönt journalist och författare, mitt i arbetet med en ny bok. En röst i samhällsdebatten som lyfter frågor "om samhällets skörhet, men också samhällets konstfullhet – frågor som leder tillbaka till hans egen historia, som barn till två av förintelsens överlevare" för att citera en intervju inför hans 70-årsdag 2018. Vad hans tal kommer att handla om är en väl förborgad hemlighet fram till kl 20.45 på Valborgsafton på Skansen.

Holger Blom’s sea lion terrace becomes the Baltic Sea Science Center22.3.2019 14:10:01 CETPressmeddelande

How should Skansen use the former sea lion terrace that has stood unused for many years? The location between Skansen Aquarium, the Galejan Fairground and the former Elephant House was too central to be left empty. Head of the Zoological Department Tomas Frisk and CEO of Skansen John Brattmyhr put their heads together. They contacted Stockholm University and the Swedish University of Agricultural Sciences, and together they began thinking about a knowledge centre for the Baltic Sea and the environment – a place for learning. Architect Katarina Wahlström from KAWA and landscape architects Topia were commissioned to produce an initial sketch for the area.

Kunskapsrådet kvalitetssäkrar Baltic Sea Science Center19.3.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Östersjön på Skansen – Baltic Sea Science Center – är ett kunskapscenter som lyfter samspelet mellan Östersjön och människan. I anläggningen ligger fokus på de miljöutmaningar som finns i form av övergödning, icke hållbart fiske och miljögifter. Verksamheten utformas i samråd med forskare från Stockholms universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet i ett kunskapsråd och det samarbetet kommer att fortsätta långt efter att huset öppnar 12 april.