Rockiga britter återkommer till svenska marknaden

Hajpade Beavertown brewery är tillbaka i Sverige. Nu med Spendrups som samarbetspartner och distributör. Passa på att träffa grundaren Logan Plant på Stockholm Beer & Whisky!

Gamma Ray är Beavertowns flaggskeppsöl.

Beavertown Brewery grundades i ett kök 2011 av Logan Plant, son till rocklegendaren Robert Plant. Sedan dess har Beavertown växt till ett av Storbritanniens mest hajpade hantverksbryggerier.

Även om London och Storbritannien är den primära marknaden för Beavertown, så var steget till Sverige inte långt tack vare svenskarnas stora intresse för hantverksmässig öl och mikrobryggerier.

- Det är väldigt viktigt för oss att hitta en partner som förstår vår produkt och kan ta hand om ölen på rätt sätt. Det handlar om att känna förtroende för personerna bakom, och jag fick en bra känsla direkt vid första mötet med bryggmästaren Richard Bengtsson, säger Logan Plant.

- Vi på Spendrups är glada och stolta över att ytterligare ett av de internationellt mest välrenommerade och trendiga hantverksbryggerierna väljer oss som partner och att våra kunder snart kommer att få fler nya spännande brygder till sina barer och restauranger, säger Björn Mannervik marknadschef partners på Spendrups.

Snart kommer den första brygden – flaggskeppet Gamma Ray, en American Pale Ale – som rullas ut hos några utvalda restauranger och barer över hela landet.

- Beavertown är en framgångssaga. De växer så det knakar och kan därför bara exportera en liten mängd av ölet tills de ökar sin kapacitet, vilket är på gång i och med flytten till ett större bryggeri, säger Björn Mannervik.

Men den som är sugen på att testa hela Beavertowns utbud beger sig med fördel till Stockholm Beer & Whisky Festival i Nacka där Logan Plant och andra ditresta ”beavers” som de kallar sig finns på plats.

Den 28 september kl 18.00 håller Logan även en masterclass på mässan. Biljetter finns att boka via stockholmbeer.se.

Bonus! Beavo lanseras i ”små partier” på Systembolaget 22 september

Idag den 22 september lanseras också West Side BEAVO, resultatet av ett samarbete som amerikanska bryggeriet Firestone Walker och Beavertown har gjort tillsammans. Ölen är bryggd på humle från både USA och Storbritannien. Engelsk Jesterhumle tillsammans med amerikansk västkusthumle skapar aromer av citrus, jordgubbar, melon och ananas tillsammans med lite örtiga inslag. Med Firestones tyska jäst och klassiska pilsnermalt blir slutresultatet en välbalanserad India Pale Lager.

Läs mer och hitta ölen här.

Logan Plant, grundare av Beavertown

Spendrups världsledande på ekologisk öl4.6.2018 09:32Pressmeddelande

Spendrups har jobbat länge på ett starkt och stort utbud av ekologiska drycker, trots att det innebär stora utmaningar. Det gäller inte minst inom ölproduktionen där vi har valt att producera öl som är ekologiskt till 100 procent. Spendrups har nu skrivit avtal med ytterligare en producent av ekologisk humle, och säkrat tillgången av humle i många år framåt. Nu hr vi passerat 10 miljoner liter ekologiskt öl vilket innebär att vi är störst i världen på ekologisk öl.

Nyhet! Schweppes Lemon Zero – och tre älskade sommardrinkar utan tillsatt socker15.5.2018 09:52Pressmeddelande

Sommarens svalkande drinkar är till för att avnjutas, kanske allra helst vid poolkanten eller på en god väns balkong. Oavsett finns det aldrig anledning att tumma på smaken. Därför lanserar nu Schweppes Lemon Zero, för dig som vill njuta av lika goda drinkar utan tillsatt socker. Testa Schweppes Lemon Zero i tre klassiska sommarfavoriter – du kommer garanterat få en frisk smakupplevelse du länge vill sippa på.