Rockiga britter återkommer till svenska marknaden

Hajpade Beavertown brewery är tillbaka i Sverige. Nu med Spendrups som samarbetspartner och distributör. Passa på att träffa grundaren Logan Plant på Stockholm Beer & Whisky!

Gamma Ray är Beavertowns flaggskeppsöl.

Beavertown Brewery grundades i ett kök 2011 av Logan Plant, son till rocklegendaren Robert Plant. Sedan dess har Beavertown växt till ett av Storbritanniens mest hajpade hantverksbryggerier.

Även om London och Storbritannien är den primära marknaden för Beavertown, så var steget till Sverige inte långt tack vare svenskarnas stora intresse för hantverksmässig öl och mikrobryggerier.

- Det är väldigt viktigt för oss att hitta en partner som förstår vår produkt och kan ta hand om ölen på rätt sätt. Det handlar om att känna förtroende för personerna bakom, och jag fick en bra känsla direkt vid första mötet med bryggmästaren Richard Bengtsson, säger Logan Plant.

- Vi på Spendrups är glada och stolta över att ytterligare ett av de internationellt mest välrenommerade och trendiga hantverksbryggerierna väljer oss som partner och att våra kunder snart kommer att få fler nya spännande brygder till sina barer och restauranger, säger Björn Mannervik marknadschef partners på Spendrups.

Snart kommer den första brygden – flaggskeppet Gamma Ray, en American Pale Ale – som rullas ut hos några utvalda restauranger och barer över hela landet.

- Beavertown är en framgångssaga. De växer så det knakar och kan därför bara exportera en liten mängd av ölet tills de ökar sin kapacitet, vilket är på gång i och med flytten till ett större bryggeri, säger Björn Mannervik.

Men den som är sugen på att testa hela Beavertowns utbud beger sig med fördel till Stockholm Beer & Whisky Festival i Nacka där Logan Plant och andra ditresta ”beavers” som de kallar sig finns på plats.

Den 28 september kl 18.00 håller Logan även en masterclass på mässan. Biljetter finns att boka via stockholmbeer.se.

Bonus! Beavo lanseras i ”små partier” på Systembolaget 22 september

Idag den 22 september lanseras också West Side BEAVO, resultatet av ett samarbete som amerikanska bryggeriet Firestone Walker och Beavertown har gjort tillsammans. Ölen är bryggd på humle från både USA och Storbritannien. Engelsk Jesterhumle tillsammans med amerikansk västkusthumle skapar aromer av citrus, jordgubbar, melon och ananas tillsammans med lite örtiga inslag. Med Firestones tyska jäst och klassiska pilsnermalt blir slutresultatet en välbalanserad India Pale Lager.

Läs mer och hitta ölen här.

Logan Plant, grundare av Beavertown

Spendrups går med i plastinitiativ4.9.2018 12:32Pressmeddelande

En av de stora globala hållbarhetsutmaningarna är hanteringen av plast och krafttag tas runtom i världen för att begränsa plastavfallet och öka återvinningen. EU lanserade i januari 2018 en strategi för plast. I Sverige har Dagligvaruleverantörers Förbund, DLF, startat ett initiativ med målet att de plastförpackningar som medlemsföretagen sätter på marknaden, och som omfattas av producentansvarsförordningen, ska gå att materialutnyttja senast år 2022. Detta har Spendrups nu anslutit sig till, tillsammans med andra ledande aktörer i livsmedelsbranschen.

Vinnarna är korade: Sveriges Bästa Gin & Tonic 2018 görs av bartendern Mihail Mihaylov och utbildningsledaren Christoffer Ek. Här är recepten!1.9.2018 18:47Pressmeddelande

Idag avgjordes Schweppes prestigefulla tävling Sveriges Bästa Gin & Tonic. I finalen där tre smaksäkra hemmamixare och tre professionella bartenders gjorde upp står det nu klart att bartendern Mihail Mihaylov från Stockholm och utbildningsledaren Christoffer Ek från Växjö gör landets bästa Gin & Tonics. I år var det de mest originaltrogna bidragen som hade störst framgång hos juryn.