Röda Korset: Civil infrastruktur i östra Ukraina måste skonas

Den senaste tidens intensifiering av striderna i östra Ukraina har återigen lett till att vissa nödvändiga samhällstjänster avstannat, med risk för att upphöra helt. Under de senaste dygnen har två stora pumpstationer som förser mer än en miljon människor på vardera sidan av kontaktlinjen i Donetsk-regionen med dricksvatten förstörts av fientligheterna.

– Vi är mycket oroade över de senaste dagarnas utvecklingen i östra Ukraina. Civil infrastruktur som tillhandahåller viktiga tjänster och civil personal som driver, underhåller och reparerar den infrastrukturen skyddas enligt den internationella humanitära rätten, säger Florence Gillette, delegationschef för Internationella Rödakorskommittén (ICRC) i Ukraina.

– Vi vill påminna alla sidor att man vid genomförandet av militära operationer ständigt måste vara noga med att skona civilbefolkningen. ICRC uppmanar alla sidor att skydda infrastruktur som är nödvändig för befolkningens överlevnad och att respektera principerna om åtskillnad, proportionalitet och försiktighet.

Under de senaste åtta åren har fientligheterna i östra Ukraina regelbundet inneburit att städer, byar och landsbygdssamhällen på båda sidor om kontaktlinjen varit utan vatten, bensin eller elektricitet i dagar eller veckor i sträck.

Det finns ett stort behov att reparera den förstörda infrastrukturen, vilket säkerligen kommer att ta tid. För att säkerställa att det finns rent vatten för dem som behöver det mest samarbetar ICRC med det lokala vattenbolaget och stöttar insatser för att återställa vattenförsörjningen. Om det visar sig omöjligt finns beredskap för tillfälliga nödlösningar, till exempel utdelning av vatten från stora vattentankar som transporteras till de drabbade områdena.

Aktiva strider längs kontaktlinjen har tvingat ICRC att tillfälligt avbryta sin verksamhet vid de resursstationer som finns på bägge sidor för att människor ska kunna värma sig medan de väntar på sin tur vid Stanytsia Luhanska-övergången. Team från ICRC har också tvingats ställa in flera resor för att leverera hjälp på båda sidor av kontaktlinjen.

– Samhällen i östra Ukraina bär bördan av åtta långa år av konflikt och vi hoppas verkligen att de inte ska behöva utstå mer lidande. När det gäller ICRC så upprepar vi att vi är här för att stanna, samtidigt som säkerheten för vår personal förblir vår högsta prioritet. Mitt i dessa oroliga tider som Ukraina och dess folk går igenom kommer ICRC att fortsätta att arbeta, hand i hand med drabbade samhällen för att bemöta de stora behoven, säger Florence Gillette.

ICRC har ett nära samarbete med Ukrainska Röda Korset och andra nationella föreningar inom Internationella rödakorsrörelsen. ICRCs verksamhet i Ukraina är organisationens tionde största verksamhet i världen, med en budget på nära 750 miljoner kronor 2022.