Röda Korset informerar sjukhusbesökare om covid-19 - får stöd av IKEA

Med start 6 april kommer volontärer från Röda Korset att bemanna tält utanför Östra sjukhuset i Göteborg, detta med anledning av coronaviruset. Syftet med insatsen är att stötta sjukvården genom att informera besökarna om Covid-19 på flera olika språk och hjälpa till att hänvisa dem vidare. Tälten har donerats till Röda Korset av IKEA, och används vanligtvis som tillfälliga hem eller fältkliniker i flyktingläger.

Foto: Adam Gilborne

Från och med måndag den 6 april kommer besökarna vid Östra sjukhuset i Göteborg att mötas av volontärer från Röda Koset. Volontärerna bemannar ett tält i anslutning till sjukhusets entré, och finns där för att informera om hur man kan minska sin oro och var man kan få vidare stöd. Dessutom sprider man Folkhälsomyndighetens information om coronaviruset och covid-19 på 24 olika språk. Tältet är öppet dagtid varje dag, måndag-söndag.

– Att kunna få stöd är oerhört viktigt i alla kriser. Alla besökare vid sjukhusen är välkomna att besöka tälten, oavsett om man har tagit sig till sjukhuset på grund av covid-19 eller inte. Det här är ett sätt för oss att stötta sjukvården i denna kritiska period, säger Ylva Jonsson Strömberg, krisberedskapschef Svenska Röda Korset.

Insatsen har kommit till i samarbete med Sahlgrenska universitetssjukhuset som Östra Sjukhuset är en del av. Målet är att hjälpa till att sprida information och stötta besökare och anhöriga. Röda Korset fick uppdraget då man ansågs vara välkända och ha högt förtroende hos allmänheten både nationellt och internationellt. Tälten tillverkas av det sociala företaget Better Shelter och har donerats till Röda Korset från IKEA.

– På IKEA vill vi bidra till att skapa ett bättre samhälle för de många människorna. Spridningen av covid-19 påverkar oss alla och det känns bra att vi kan kan hjälpa Röda korset och Better Shelter att göra en meningsfull insats i den svåra situation som vi befinner oss i, säger Theres Wirell, Hållbarhetsansvarig IKEA Sverige.

Insatsen organiseras av frivilliga i Röda Korset i Göteborg i samarbete med anställda tjänstepersoner på Röda Korset. De frivilliga som deltar i insatsen är utbildade i bl.a. psykologisk första hjälpen. Medarbetare från Röda Korsets företagspartners Ramböll och IKEA har deltagit i att sätta upp tältet. Även Västra Götalandsregionen har varit behjälpliga med markberedning och säkring av tältet.

Foto: Adam Gilborne

Röda Korset informerar sjukhusbesökare om covid-19 - får stöd av IKEA11.5.2020 10:00:00 CESTPressmeddelande

Med start 11 maj kommer volontärer från Röda Korset att bemanna ett tält utanför Helsingborgs lasarett, detta med anledning av coronaviruset. Syftet med insatsen är att stötta sjukvården genom att informera besökarna om covid-19 på flera olika språk och om hur du kan hantera din oro. Tälten har donerats till Röda Korset av IKEA, och används vanligtvis som tillfälliga hem eller fältkliniker i flyktingläger.

ICA, Apotek Hjärtat och Röda Korset i nationellt samarbete för att leverera mat och läkemedel15.4.2020 11:07:14 CESTPressmeddelande

ICA-handlare runt om i landet har engagerat sig för att äldre och andra riskgrupper ska få mat levererad hem, och Apotek Hjärtat har vidtagit åtgärder för att säkra tillgången till läkemedel. Det arbetet kommer nu att utvecklas och förstärkas ytterligare tillsammans med Röda Korset. ICA, genom ICA Sverige, ICA Stiftelsen och Apotek Hjärtat tillför 12 miljoner kronor till Röda Korset för att kunna hjälpa fler under coronakrisen.

Röda Korset bistår Socialstyrelsen med donationer från företag – med hjälp av Bring3.4.2020 06:00:00 CESTPressmeddelande

Socialstyrelsen har en avgörande roll när det handlar om att stötta hälso- och sjukvården och socialtjänsten i arbetet med covid-19. Regeringen har gett myndigheten i uppdrag att vid behov ta över regionernas och kommunernas ansvar för att säkra tillgången till skyddsutrustning och annat sjukvårdsmaterial. Uppdraget gäller så länge behovet finns kvar i samband med spridningen av covid-19. Idag vänder sig många företag till Socialstyrelsen med olika donationer och enligt ett nytt avtal tar myndigheten stöd av Svenska Röda Korset för att hantera dessa. Till sin hjälp har organisationen en beredskapspartner i logistikföretaget Bring som kommer att hjälpa till med distributionen av donationerna. I enlighet med önskemål från Socialstyrelsen vänder sig nu Röda Korset till företag och privatpersoner med följande önskemål utifrån CE-standard: skyddsglasögon, ansiktsskärmar/visir, skyddsutrustning för mun och näsa, handskar, skyddsdräkter, plastförkläden, ambulansresurser, transport av avlidna