Röda Korset informerar sjukhusbesökare om covid-19 - får stöd av IKEA

Med start 11 maj kommer volontärer från Röda Korset att bemanna ett tält utanför Helsingborgs lasarett, detta med anledning av coronaviruset. Syftet med insatsen är att stötta sjukvården genom att informera besökarna om covid-19 på flera olika språk och om hur du kan hantera din oro. Tälten har donerats till Röda Korset av IKEA, och används vanligtvis som tillfälliga hem eller fältkliniker i flyktingläger.

Foto: Peter Hodgson

Från och med måndag den 11 maj kommer besökarna vid Helsingborgs lasarett att mötas av volontärer från Röda Korset. Volontärerna bemannar ett tält i anslutning till sjukhusets entré, och finns där för att informera om hur man kan minska sin oro och var man kan få vidare stöd. Dessutom sprider man Folkhälsomyndighetens information om coronaviruset och covid-19 på 24 olika språk.

– Att kunna få stöd är oerhört viktigt i alla kriser. Alla besökare vid sjukhusen är välkomna att besöka tälten, oavsett om man har tagit sig till sjukhuset på grund av covid-19 eller inte. Det här är ett sätt för oss att stötta sjukvården i denna kritiska period, säger Ylva Jonsson Strömberg, krisberedskapschef Svenska Röda Korset.

Röda Korset har i vanliga fall volontärer närvarande vid ett 60-tal sjukhus i landet. Men då många av de ordinarie volontärerna själva ingår i riskgrupper har organisationen ställt om och anpassat sina verksamheter som stöttar vården. Yngre volontärer som inte ingår i någon riskgrupp har rekryterats, och verksamheten pågår nu utanför sjukhusen i anslutning till entrén istället för inne i sjukhusens lokaler.

Målet med insatsen är att hjälpa till att sprida information och stötta besökare och anhöriga. Röda Korset fick uppdraget då man ansågs vara välkända och ha högt förtroende hos allmänheten både nationellt och internationellt. Tälten tillverkas av det sociala företaget Better Shelter och har donerats till Röda Korset från IKEA.

– På IKEA vill vi bidra till att skapa ett bättre samhälle för de många människorna. Spridningen av covid-19 påverkar oss alla och det känns bra att vi kan hjälpa Röda Korset, tack vare tält från Better shelter, att göra en meningsfull insats i den svåra situation som vi befinner oss i, säger Theres Wirell, Hållbarhetsansvarig IKEA Sverige.

Förutom insatser vid sjukhusen är Röda Korset i Helsingborg även igång med leveranser av mat och mediciner till riskgrupper och läxhjälp för ensamkommande. Insatsen vid sjukhusen organiseras av volontärer i Helsingborg i samarbete med anställda tjänstepersoner på Röda Korset. De volontärer som deltar i insatsen är utbildade i bl.a. psykologisk första hjälpen.

Foto: Peter Hodgson

ICA, Apotek Hjärtat och Röda Korset i nationellt samarbete för att leverera mat och läkemedel15.4.2020 11:07:14 CESTPressmeddelande

ICA-handlare runt om i landet har engagerat sig för att äldre och andra riskgrupper ska få mat levererad hem, och Apotek Hjärtat har vidtagit åtgärder för att säkra tillgången till läkemedel. Det arbetet kommer nu att utvecklas och förstärkas ytterligare tillsammans med Röda Korset. ICA, genom ICA Sverige, ICA Stiftelsen och Apotek Hjärtat tillför 12 miljoner kronor till Röda Korset för att kunna hjälpa fler under coronakrisen.

Röda Korset informerar sjukhusbesökare om covid-19 - får stöd av IKEA6.4.2020 13:00:00 CESTPressmeddelande

Med start 6 april kommer volontärer från Röda Korset att bemanna tält utanför Östra sjukhuset i Göteborg, detta med anledning av coronaviruset. Syftet med insatsen är att stötta sjukvården genom att informera besökarna om Covid-19 på flera olika språk och hjälpa till att hänvisa dem vidare. Tälten har donerats till Röda Korset av IKEA, och används vanligtvis som tillfälliga hem eller fältkliniker i flyktingläger.