Röda Korset samlar världen till klimatkonferens

Forskare, politiker och aktivister möts den 9-10 september i den Internationella röda Kors- och rödahalvmånerörelsens största möte någonsin, ClimateRed, om klimatkrisens humanitära effekter. 200 digitala sessioner kommer att äga rum under 30 timmar non stop så att alla oavsett tidszon kan delta. Klimatkrisen berör alla överallt och konferensen är därför öppen för alla som vill delta.

Bangladesh är det land på jorden som drabbas av flest översvämningar.

Över 100 miljoner människor behöver årligen humanitärt stöd på grund av klimatrelaterade katastrofer som översvämningar och orkaner. Röda Korset, med 14 miljoner volontärer i 192 länder, arbetar dagligen med att hantera dessa effekter. Vi jobbar också att stärka den lokala beredskapen och stödja samhällen att anpassa sig till ett mer oförutsägbart klimat och bygga återhämtningsförmåga.

Under konferensen kommer klimatrelaterade teman som hälsa, matsäkerhet, väpnade konflikter, ungas perspektiv och samarbetet mellan civilsamhället och den privata sektorn att diskuteras för att hitta nya lösningar.

Bland talarna finns:

- Francesco Rocca, ordförande för Internationella röda Kors- och rödahalvmånefederationen

- PM Sheikh Hasina, premiärminister Bangladesh

- Prins Charles, Hans Kunglig Höghet Prinsen av Wales.

- Maarten Van Aalst, chef Röda Korset och Röda Halvmånens klimatcenter

- Debra Roberts, IPCC

- Laurie Goering, Climate Change editor, Thomson Reuters Foundation

- Krista Mikkonen, miljöminister Finland

Svenska Röda Korsets ses inom Röda Korsrörelsen som ett föregångsland när det gäller klimat och hållbarhetsarbete. Dels genom att ha initierat det globala nätverket Green Response som arbetar för en minskad miljöpåverkan vid katastrofinsatser, dels genom att vara en av ett fåtal rödakorsföreningar som mäter sitt klimatavtryck och även lyckats minska det med 25 procent på ett år.

Bangladesh är det land på jorden som drabbas av flest översvämningar.

Röda Korset: Kommentar på migrationskommitténs betänkande 15.9.2020 15:32:11 CESTPressmeddelande

Idag tog justitieminister Morgan Johansson emot betänkandet från den parlamentariska migrationspolitiska kommittén. Betänkandet lämnar förslag på ett antal områden, bland annat föreslår man att nuvarande längd på tidsbegränsade tillstånd permanentas och att permanenta uppehållstillstånd endast ska kunna ges om den sökande uppfyller vissa krav, vilket är helt nytt i Sverige. Betänkandet föreslår också att en humanitär skyddsgrund införs och att försörjningskraven för familjeåterförening blir kvar.

En majoritet av svenskarna är fortsatt positiva till en medmänsklig migrationspolitik  9.9.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

En majoritet av svenskarna är fortfarande för att barn och föräldrar som splittrats på flykt ska kunna återförenas i Sverige, att svårt sjuka barn och vuxna ska ha möjlighet att stanna och att barn som vistats länge i Sverige och lärt sig språket ska kunna stanna här. Det visar en ny opinionsundersökning från Novus gjord på uppdrag av Svenska Röda Korset, Rädda Barnen och Svenska kyrkan.