Röda Korset skickar 1,5 miljoner kronor till Uganda för bekämpning av ebolaviruset

Uganda står inför ännu ett utbrott av den allvarliga virussjukdomen ebola (EVD). Det första fallet av EVD rapporterades den 20 september 2022. Återigen tar Röda Korsets volontärer på sig skyddskläder för att hjälpa till med säkra och värdiga begravningar. Svenska Röda Korset har nu beslutat om att stötta den livsviktiga insatsen med att stoppa spridningen med 1,5 miljoner kronor.

Ugandas Röda Kors har genomfört säkra och värdiga begravningar av människor som misstänks ha dött av ebola. Det första fallet identifierades den 20 september i Mubende-distriktet i Uganda. Foto: IFRC / URCS

Internationella rödakors- och rödahalvmånefederationen (IFRC) har lanserat en appell för att snabbt skala upp aktiviteter i landet kopplade till smittspridningen av ebola.

– Situationen i Uganda är mycket allvarlig och drabbar människor som redan före utbrottet levde i stor utsatthet. Nu måste vi agera, inte minst för att stötta våra volontärer lokalt som genomför säkra och värdiga begravningar. Ett annat viktigt arbete handlar om att sprida information och utbilda i att upptäcka symptom på ebola och hur man förebygger ytterligare risker, säger Anders Pedersen, Internationell chef på Svenska Röda Korset.

Senast Uganda drabbades av att utbrott av ebola var 2020, då i områden längs gränsen mot Demokratiska Republiken Kongo. Löpande kommunikation över ländernas gränser, informationsdelning och utbyte av kunskap bidrar till att minska risker och gör det möjligt för rödakors- och rödahalvmåneföreningar i grannländerna att snabbt sätta in beredskapsåtgärder och skala upp sitt arbete efter behov.

– Ebolaviruset är förödande för familjer, men jag är lättad över att våra team består av erfarna och handlingskraftiga människor som genom lärdomar från tidigare utbrott kan hjälpa. IFRC har bistått med resurser för att stödja Ugandas Röda Kors att snabbt agera och rädda liv, säger Robert Kwesiga generalsekreterare Ugandas Röda Kors.

Hjälpinsatsen i Uganda omfattar 111 miljoner kronor och innebär bland annat inköp av personlig skyddsutrustning för Röda Korsets personal och frivilliga samt uppbyggnad av kapacitet för att hantera säkra och värdiga begravningar.

Röda Korset har placerat ut ambulanser i de hårdast drabbade distrikten för att kunna genomföra snabba evakueringar av misstänkta fall till närmsta behandlingscenter enligt Robert Kwesiga.

–  Ugandas Röda Kors har mer än 500 000 frivilliga och medlemmar fördelade på 51 filialer och över 300 anställda. Detta inkluderar en hälsoavdelning med hälsoexperter inom områden som är direkt kopplade till epidemin, säger han.

Pressinbjudan: Möte med Internationella rödakorskommittén (ICRC) om kriser som världen inte kan ignorera 202310.12.2022 11:21:18 CET | Pressmeddelande

Svenska Röda Korset bjuder in till pressträff med Martin Schüepp, ICRC Director of Operations, som kommer direkt från ukrainska städerna Mykolayiv och Kherson. Vintern för med sig ett oerhört lidande för civilbefolkningen och hjälparbetet har gått in i en krävande fas. Omfattande humanitära insatser pågår och under senaste veckorna har organisationen även fått tillträde av Ryssland respektive Ukraina för besök av krigsfångar.