Röda Korset skickar handbok i internationell humanitär rätt till alla riksdagsledamöter

Med anledning av konflikten i Ukraina skickar Röda Korset ut publikationen "Information om den humanitära rätten", som givits ut i samarbete med Totalförsvarets folkrättsråd. Utskicket går till samtliga av Sveriges 349 riksdagsledamöter. Den internationella humanitära rätten – krigets lagar – syftar till att förhindra och lindra mänskligt lidande i väpnade konflikter. Budskapet är tydligt: även krig har regler.

Den humanitära rätten ger den Internationella rödakors- och rödahalvmånerörelsen särskilda uppgifter för att skydda och bistå krigens offer, och tilldelar de nationella föreningarna en stödjande roll i förhållande till staten inom det humanitära området.

– Vår roll innebär ett unikt partnerskap mellan den nationella rödakorsföreningen och staten, som ligger till grund för exempelvis Ukrainska Röda Korsets avgörande insatser för att stödja de människor som drabbas av konflikten med första hjälpen, psykologiskt stöd, mat, vatten med mera, säger Martin Ärnlöv, generalsekreterare på Svenska Röda Korset.

Internationella rödakorskommittén, ICRC, har också en särskild roll och har till exempel rätt att besöka krigsfångar. ICRC för även en konfidentiell dialog med parterna i konflikter kring internationell humanitär rätt och för att nå personer med skydd och humanitärt stöd.

– På Svenska Röda Korset har vi i flera år utvecklat vår roll inom totalförsvaret. Vi har en aktiv och löpande dialog med MSB, Försvarsmakten och andra i sammanhanget relevanta myndigheter. Vi stärker vår lokala krisberedskap och är i dialog med kommuner, regioner och länsstyrelser, säger Martin Ärnlöv.

Svenska Röda Korset arbetar för att främja kunskap om, och respekt för, den humanitära rätten och hoppas öka beslutsfattares kunskap om och förståelsen för dess viktiga roll för att skydda människors liv och värdighet i krig.

– Sveriges riksdagsledamöter kan genom initiativ till politiska beslut bevaka att den humanitära rätten efterlevs i praktiken. Det handlar om skydd och rättvisa – skydd för de som drabbas av krigets fasor och för den personal och de volontärer som hjälper krigets offer och rättvisa för de som utsatts för krigsförbrytelser. Vi finns alltid tillgängliga för råd och stöd i frågor som rör den internationella humanitära rätten, avslutar Martin Ärnlöv.

Martin Ärnlöv, generalsekreterare, Svenska Röda Korset. Foto: Svenska Röda Korset

Nomineringarna till Röda Korsets journalistpris 2022 är klara20.4.2022 07:55:00 CEST | Pressmeddelande

Sedan 2006 har Svenska Röda Korsets journalistpris belönat en journalistisk gärning – i form av ett reportage eller särskild satsning – som under föregående år ökat förståelsen för de humanitära konsekvenserna och komplexiteten i dagens kriser eller katastrofer, ute i världen såväl som i Sverige. Idag har tio bidrag gått vidare i nomineringen till Svenska Röda Korsets journalistpris 2022.