Röda Korset: Stora hjälpbehov efter översvämningarna i Sydasien

Nära sex miljoner människor i Sydasien hotas av översvämningar efter våldsamma monsunregn dränkt stora områden. Enbart i den indiska delstaten Assam har över en miljon människor tvingats att fly undan de stigande vattenmassorna.

Minna Ljunggren, tillförordnad internationell chef på Svenska Röda Korset. Foto: Svenska Röda Korset

Volontärer från Röda Korset och Röda Halvmånen i Bangladesh, Indien och Nepal kämpar för att nå fram med nödhjälp till byar, landsbygd och städer. Det råder brist på mat och risken för vattenburna sjukdomar är stor. Volontärerna förbereder drabbade på att situationen kommer att förvärras under de kommande dagarna.

‒ För varje dag med häftiga regn ser vi alltfler som tvingas fly, andra mister livet. Hela byar har skurits av och det stigande vattnet leder till brist på mat och risk för sjukdomar. Det är enorma vattenmängder som täcker stora områden. En tredjedel av Bangladesh ligger under vatten, säger Minna Ljunggren, tillförordnad internationell chef på Svenska Röda Korset.

‒ Vi har över 1 000 volontärer på plats i de tre länderna och just nu arbetar de non-stop för att nå fram till drabbade och hjälpa dem undan de stigande vattenmassorna. Det är nu beredskap lönar sig. Tack vare att katastrofförråden fyllts i god tid kan volontärerna snabbt nå ut till drabbade med mat, första hjälpen, rent vatten, tak över huvudet och hygien-kit, säger hon.

Svenska Röda Korset har idag ett nära samarbete med Bangladesh Röda Halvmåne och har under årtionden varit verksam i uppbyggnaden av katastrofberedskap. Hundratusentals liv har räddats tack vare ett effektivt förvarningssystem för väder-relaterade katastrofer, inte minst våldsamma cykloner.

Röda Korset informerar sjukhusbesökare om covid-19 - får stöd av IKEA6.4.2020 13:00:00 CESTPressmeddelande

Med start 6 april kommer volontärer från Röda Korset att bemanna tält utanför Östra sjukhuset i Göteborg, detta med anledning av coronaviruset. Syftet med insatsen är att stötta sjukvården genom att informera besökarna om Covid-19 på flera olika språk och hjälpa till att hänvisa dem vidare. Tälten har donerats till Röda Korset av IKEA, och används vanligtvis som tillfälliga hem eller fältkliniker i flyktingläger.

Röda Korset bistår Socialstyrelsen med donationer från företag – med hjälp av Bring3.4.2020 06:00:00 CESTPressmeddelande

Socialstyrelsen har en avgörande roll när det handlar om att stötta hälso- och sjukvården och socialtjänsten i arbetet med covid-19. Regeringen har gett myndigheten i uppdrag att vid behov ta över regionernas och kommunernas ansvar för att säkra tillgången till skyddsutrustning och annat sjukvårdsmaterial. Uppdraget gäller så länge behovet finns kvar i samband med spridningen av covid-19. Idag vänder sig många företag till Socialstyrelsen med olika donationer och enligt ett nytt avtal tar myndigheten stöd av Svenska Röda Korset för att hantera dessa. Till sin hjälp har organisationen en beredskapspartner i logistikföretaget Bring som kommer att hjälpa till med distributionen av donationerna. I enlighet med önskemål från Socialstyrelsen vänder sig nu Röda Korset till företag och privatpersoner med följande önskemål utifrån CE-standard: skyddsglasögon, ansiktsskärmar/visir, skyddsutrustning för mun och näsa, handskar, skyddsdräkter, plastförkläden, ambulansresurser, transport av avlidna

Nomineringarna till Röda korsets journalistpris är klara5.3.2020 13:00:00 CETPressmeddelande

Varje år drabbas miljontals människor av katastrofer och krig. Därför vill Röda Korset belöna en journalistisk gärning – i form av ett reportage eller särskild satsning - som 2019 ökat förståelsen för de humanitära konsekvenserna och komplexiteten i dagens kriser eller katastrofer, ute i världen såväl som i Sverige. Priset kan gå både till en enskild journalist eller ett medieteam.