Röda Korsets volontärer ska ta tåget vid krisinsatser

För att underlätta mobilisering vid krissituationer har Röda Korset slutit samarbetsavtal med SJ och Hertz. Nu ska organisationens volontärer och personal kunna ta tåget till insatsplatsen för mer hållbara krisinsatser.

Ylva Jonsson Strömberg, Svenska Röda Korsets krisberedskapschef.

Svenska Röda Korset fortsätter att stärka upp den nationella krisberedskapen tillsammans med näringslivet. Sedan tidigare har organisationen ett samarbete med logistikföretaget Bring. Nu sluter Svenska Röda Korset också avtal med SJ och Hertz för att snabbare kunna mobilisera volontärer vid krisinsatser.

- Svenska Röda Korsets samarbete med näringslivet är enormt viktigt. Under skogsbränderna i fjol bidrog Röda Korsets näringslivspartners med varor och tjänster värda över två miljoner kronor, alltifrån transporter till mat, dryck och sängar till räddningspersonal, säger Ylva Jonsson Strömberg, Svenska Röda Korsets krisberedskapschef.

- Vi erbjuder klimatsmarta och effektiva resor i hela Sverige varje dag. Vi vill också gärna kunna bidra till samhället i krissituationer och i samarbetet med Röda Korset kan vi göra det på ett enkelt sätt som gynnar hela Sverige, säger SJ:s presschef Tobbe Lundell.

Röda Korset målsättning är att år 2025 ha 20 000 utbildade volontärer som är redo att agera om det oönskade och oväntade händer. Tillsammans med SJ avser Röda Korset nu att genomföra mer klimatsmarta insatser genom att volontärer och personal tar sig med tåg till insatsplatsen. Från insatsplatsen kan behov av bilar finnas för att ta sig direkt till händelseplatsen. Från insatsplatsen kan behov av bilar finnas för att ta sig direkt till händelseplatsen och då ställer Hertz upp med hyrbilar, som de sedan klimatkompenserar för.

- Det behövs ett tydligare klimatperspektiv i det förebyggande arbetet eftersom det är en av de största utmaningarna vi står inför i framtiden, säger Ylva Jonsson Strömberg.

Ylva Jonsson Strömberg, Svenska Röda Korsets krisberedskapschef.

Röda Korset informerar sjukhusbesökare om covid-19 - får stöd av IKEA6.4.2020 13:00:00 CESTPressmeddelande

Med start 6 april kommer volontärer från Röda Korset att bemanna tält utanför Östra sjukhuset i Göteborg, detta med anledning av coronaviruset. Syftet med insatsen är att stötta sjukvården genom att informera besökarna om Covid-19 på flera olika språk och hjälpa till att hänvisa dem vidare. Tälten har donerats till Röda Korset av IKEA, och används vanligtvis som tillfälliga hem eller fältkliniker i flyktingläger.

Röda Korset bistår Socialstyrelsen med donationer från företag – med hjälp av Bring3.4.2020 06:00:00 CESTPressmeddelande

Socialstyrelsen har en avgörande roll när det handlar om att stötta hälso- och sjukvården och socialtjänsten i arbetet med covid-19. Regeringen har gett myndigheten i uppdrag att vid behov ta över regionernas och kommunernas ansvar för att säkra tillgången till skyddsutrustning och annat sjukvårdsmaterial. Uppdraget gäller så länge behovet finns kvar i samband med spridningen av covid-19. Idag vänder sig många företag till Socialstyrelsen med olika donationer och enligt ett nytt avtal tar myndigheten stöd av Svenska Röda Korset för att hantera dessa. Till sin hjälp har organisationen en beredskapspartner i logistikföretaget Bring som kommer att hjälpa till med distributionen av donationerna. I enlighet med önskemål från Socialstyrelsen vänder sig nu Röda Korset till företag och privatpersoner med följande önskemål utifrån CE-standard: skyddsglasögon, ansiktsskärmar/visir, skyddsutrustning för mun och näsa, handskar, skyddsdräkter, plastförkläden, ambulansresurser, transport av avlidna

Nomineringarna till Röda korsets journalistpris är klara5.3.2020 13:00:00 CETPressmeddelande

Varje år drabbas miljontals människor av katastrofer och krig. Därför vill Röda Korset belöna en journalistisk gärning – i form av ett reportage eller särskild satsning - som 2019 ökat förståelsen för de humanitära konsekvenserna och komplexiteten i dagens kriser eller katastrofer, ute i världen såväl som i Sverige. Priset kan gå både till en enskild journalist eller ett medieteam.