Roger Ekström väljs till ny ordförande i SHL

Vid måndagens bolagstämma valdes Roger Ekström till ny ordförande för SHL. Dessutom valdes Johan Franzen, ordförande IK Oskarshamn, in som ny styrelsemedlem.

Under vintern meddelade Anders Källström att han, efter sju år som ordförande i SHL, ej var tillgänglig för omval. Valberedningen fick i uppdrag att nominera en ny kandidat och med stöd av de 14 ägarklubbarna valdes Roger Ekström under måndagen in som ny ordförande.

Ekström är välbekant i SHL-världen och har tidigare varit verksam i Linköping Hockeys styrelse, totalt blev det nio år i styrelsen varav de fyra senaste åren som ordförande. Såväl idrotten som näringslivet har haft stor påverkan på Ekströms professionella liv.

Utöver sitt mångåriga engagemang i LHC var Ekström även en högt rankad basketdomare, med OS-kvalet 1992 och Europacupfinalerna 1993 som främsta meriter. Erfarenheterna som basketdomare tar han med sig in i den nya rollen som SHL-ordförande.

- Domarna är en viktig fråga för SHL. Både i form av kvaliteten på domarna och arbetsmiljön för en stundtals utsatt arbetsgrupp. Kort sagt så har vi ingen match om vi inte har några domare så vi behöver fortsätta satsa på utvecklingen av den sportsliga kvalitén såväl som säkerställa att de har god arbetsmiljö så att ännu fler vill testa på livet som domare. Ett mycket roligt liv om du frågar mig.

Inom näringslivet har han bland annat arbetat inom Lundbergkoncernen i över tjugo år samt varit franchisetagare inom McDonald’s.

- SHL:s ligaorganisation ansvarar för att driva utvecklingen i en rad frågor och företräda de 14 ägarklubbarnas intressen. Tillsammans med centralorganisationen och de 14 klubbarna ska vi arbeta för att bli världens bästa ishockeyupplevelse och för att bli det måste vi driva på utvecklingen såväl på som utanför isen, säger Ekström och fortsätter;

- En fortsatt trygg kommersiell utveckling är såklart i fokus men vi ska även fortsätta värna om de goda relationerna med övriga ligor och förbundet och gemensamt arbeta för en stark svensk ishockey som når ännu fler som både vill spela och titta på ishockey.

Efter nio år inom Linköpings HC har han en bra insyn i SHL som organisation och dess utmaningar och möjligheter.

- Det finns en hel del som görs riktigt bra men också en del som kan göras bättre så jag ser fram emot att förädla och utveckla verksamheten tillsammans med ligaorganisationen och de 14 ägarklubbarna.

Under måndagens bolagsstämma valdes även Johan Franzen, ordförande IK Oskarshamn, in i styrelsen och ersatte Kaarel Lehiste som tidigare representerat Djurgården Hockey.

Därmed är SHL:s styrelse följande;
Roger Ekström, styrelseordförande