ROI Media ser ökad tillväxt på marknaden för låneförmedlare som erbjuder låntagare att låna 4000 kr till 60 000 kr efter investering från BGF

Med motiveringen “ett starkt team av entreprenörer och ett företag med en tydlig plan samt genuint innovativa och betydande satsningar inom sektorn” fick ROI Media Ltd. i januari i år en investering på fyra miljoner från investeringsbolaget BGF. “Den extra finansieringen från BGF kommer att möjliggöra ännu snabbare tillväxt och utöka vår marknadsandel”, uttryckte Robin Kaneteg, medgrundare och VD för ROI efter tillkännagivandet av investeringen från BGF.

ROI Media Ltd. är en samarbetspartner till företag i hela Sverige med ett fokus på att ta företag till toppen i sökmotorerna. Företaget har flera års erfarenhet av sökmotoroptimering och leadsgenerering, och teamet bakom ROI Media ser till att öka företagares försäljning och synlighet på nätet. Detta utan att utsätta kunder för konkurrens med varandra, något ROI Media själva uttrycker för “mervärde, både för kunder och leverantörer!”.

Med den generösa investeringen på fyra miljoner från BGF, ett investeringsbolag som tillhandahåller tillväxtkapital för små och medelstora företag, kan ROI Media “fortsätta att utveckla ett team som kommer att hjälpa oss nå våra ambitiösa mål”, som medgrundaren och försäljningsdirektören Joel Halling sa i anknytning med tillkännagivandet av investeringen.

ROI Media ökar företagares digitala närvaro och försäljning

ROI Media, ett entreprenörsdrivet teknikföretag, har funnits sedan 2017. Deras ambition är att bli störst i Norden inom leadsgenerering och gör detta bland annat genom sina smarta landningssidor. ROI har över 150 nöjda kunder och utökar sin verksamhet kontinuerligt, både nationellt och internationellt.

Små och mellanstora företag vänder sig till ROI Media för att öka sin digitala närvaro och försäljning. ROI:s kunniga medarbetare analyserar företagares hemsidor och gör sedan en månadsrapportering. I denna rapportering kan företagare få en översikt hur många besökare de fått, hur många som hamnat på deras landningssidor. Denna information används sedan för att öka synligheten i sökmotorer och trafiken till hemsidan. ROI ser till att företagens hemsidor hamnar högt upp bland sökresultaten, vilket i sin tur ökar försäljningen. För att rankas högre upp i sökmotorerna använder ROI de bästa sökmotoroptimeringsstrategierna (SEO).

Betydande tillväxt på nya marknader med hög efterfrågan

Sedan BGF:s investering har ROI sett betydande tillväxt på nya marknader med hög efterfrågan från företag som vill etablera digitala plattformar för att få nya kunder. Bland annat ökar efterfrågan av plattformar för låneförmedlare, ett fenomen som blir allt större i Sverige.

Enligt uppskattningar använder omkring 35–40% av alla som ska teckna privatlån en låneförmedlare snarare än att gå direkt via långivaren. Låneförmedling är nämligen fördelaktigt för den som ska låna 4000 kr upp till 60 000 kr, eftersom det möjliggör personliga låneförslag från olika långivare med endast en kreditupplysning.

En av de låneförmedlare som ROI Media hjälpt öka synligheten online för är Sverigekredit. Sverigekredit är en jämförelsetjänst som samlar svenska konsumtionslån och krediter på ett och samma ställe. Syftet med deras plattform är att konsumenter ska kunna jämföra olika lån och krediter, om det så är lån för inköp eller skuldkonsolidering, på den svenska lånemarknaden för att sedan hitta det billigaste och bästa alternativet för deras ekonomier. Detta gör Sverigekredit genom sitt agerande som mellanhand till de finansiella bolag de listar och låntagare. Sverigekredit är helt kostnadsfri att använda sig av och låntagare förbinder sig inte till något förrän de skriver under ett låneavtal.

Med investeringen från BGF kan ROI fortsätta sin expansion i Norden

När ROI Media fick investeringen från BGF i januari sade Robin Kanetag: “Vi har investerat i att tillverka en marknadsledande teknologi som tillåter företag att växa. Detta har hittills varit grunden för vår egen tillväxt, men i och med den ökade takten av digital omvandling som vi alla upplevt de senaste 12 månaderna har resultatet varit ett ökat intresse, något vi har varit idealistiskt positionerade att möta. Den extra finansieringen från BGF kommer att tillåta oss att växa ännu snabbare, utöka vår marknadsandel och bredda ut oss till fler platser och inom fler sektorer”.

Till detta tillade Joel Halling “När vi först fick finansiering hade vi redan bevisat vår betydelse i Sverige och ville ta vidare konceptet till andra platser i Europa. Under de senaste 6 månaderna har vi gjort detta framgångsrikt i Storbritannien och Norge och det finns en betydande efterfrågan på våra tjänster även om vissa områden fortfarande står inför lokala Covid-19-restriktioner. Detta gör oss mycket optimistiska om den framtida potentialen när nya områden dyker upp från nedstängningar. Vi har fått några utmärkta anställningar i takt med att vi kan fortsätta att utveckla ett team som kommer att hjälpa oss nå våra ambitiösa mål”.

Det är sålunda bland annat med investeringen från BGF som ROI Media Ltd. kan fortsätta att expandera sig i Norden och inte minst i Sverige. I och med investeringar som dessa får även fler företag upp sina ögon för ROI Media, något som i sin tur leder till att de kan utveckla sina marknadsandelar.