Romeo & Julia Kören åter med Bellmanhyllningen Fredmans begravning på Stora scenen

Romeo & Julia Kören, nyss hemkomna från Kina, återvänder till Dramaten med Fredmans begravning . Det blir en lustfylld musikalisk hyllning till allkonstnären Carl Michael Bellman på Stora scenen den 1 oktober.

250 år har gått sedan hovurmakare Fredmans död 1767 och med anledning av det bjuder Romeo och Juliakören in till höstkonsert. I Bellmans värld är livet och döden grannar och Fredmans begravning blir en balansakt i rusets irrgångar. I dödens vitöga skymtar livets passion, plåga och komik genom Bellmans musik och texter.

Fredmans begravning spelades för första gången i maj och Dramaten följer nu upp vårens föreställning med ytterligare två konserter på teaterns stora scen. Delar av Fredmans begravning gavs också under Romeo & Julia Körens turné i Kina i augusti. Vid repetitionerna i Kina fanns en oro för hur den kinesiska publiken skulle uppfatta vissa iscensättningar och man gjorde ändringar i sista stund. Oron visade sig dock inte vara befogad.

– Publiken var väldigt road och följsam och verkade uppskatta vårt sinne för humor. Många uttryckte också att de var överraskade över att det var så vackert och sedan plötsligt så roligt på en konsert – ”concerts can be so boring”… berättar Benoît Malmberg, konstnärlig ledare och regissör för Romeo & Julia Kören.

Carl Michael Bellman är vår nationalskald och stora Stockholmsskildrare. Han var kungens favorit och tungomålets mästare. Men också spritens slav och död i förtid utan att lämna något till sina efterlevande. I Bellmans texter utläser vi hans eget livsöde. Den passionerade aptiten på livet och kärleken till ruset liksom drinkarens kranka blekhet och fattigdom.

I 25 år har Romeo & Julia Kören samarbetat med Dramaten och tänjt på gränsen mellan körframträdande och musikteater. I vånda och lust tar nu Romeo & Julia Kören sig an Carl Michael Bellman i sin höstkonsert med helt nya arrangemang.

Presschef

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.