Romeo & Julia Kören sjunger Bellman – 250 år efter Fredmans begravning

Den 14 maj bjuder Romeo & Julia Kören in till vårkonsert med titeln Fredmans begravning . Nästan exakt 250 år efter begravningen av den verkliga Fredman som dog den 9 maj 1767.

Fredman står lik och vännerna samlas. I Bellmans värld är livet och döden grannar och Fredmans begravning blir en balansakt i rusets irrgångar. I dödens vitöga skymtar livets passion, plåga och komik genom Bellmans musik och texter.

Carl Michael Bellman är nationalskald och en stor Stockholmsskildrare. Han var kungens favorit och tungomålets mästare. Men också spritens slav och död i förtid utan att lämna något till sina efterlevande. I Bellmans texter utläser vi hans eget livsöde. Den passionerade aptiten på livet och kärleken till ruset liksom drinkarens kranka blekhet och fattigdom.

I 25 år har Romeo & Julia Kören samarbetat med Dramaten och tänjt på gränsen mellan körframträdande och musikteater. I vånda och lust tar nu Romeo & Julia Kören sig an Carl Michael Bellman i sin vårkonsert. Helt nya arrangemang och körens säregna sceniska uttryck bäddar för ett spännande möte på Dramatens stora scen.

Text och musik: Carl Michael Bellman
Idé och regi:  Benoît Malmberg