Ronja firar 40 - blir familjeteater och tv-serie

Ronja fyller 40 år. Astrid Lindgrens självständiga rövardotter blir nu både familjeteater och tv-serie. Premiär 18 december på Intiman i Stockholm.

Foto: Ricky Tillblad

- "Jag skriver sagor, och människan behöver sagor. Så har det alltid varit. Så är det med det" sa Astrid Lindgren när hon presenterade boken om Ronja Rövardotter 1981.

Intiman förväntar stort publikintresse och dubblerade föreställningar. Därför besätts de unga rollerna med två alternerande skådespelare, då skolungdomarna ska kombinera teaterliv med pågående studier.
Ronja spelas växelvis av Lea Antunovic-Lindblad, 10, från Vasastan i Stockholm och Bella Edberg, 13, från Norrtälje. Birk spelas växelvis av Albin Modin, 12, Östermalm och Ludvig Ennart, 14, Nacka.
I filmatiseringen 1984 spelades vuxen-rollerna av dåtidens mest folkkära aktörer. Börje Ahlstedt och Lena Nyman spelade Ronjas föräldrar, Mattis och Lovis. På Intiman axlas dessa roller av Kristian Ståhlgren, 50, från Vasastan och Jessica Stendahl, 45, från Skarpnäck. Allan Edwall spelade rövaren Skalle-Per i filmen. På Intiman görs rollen av Andreas Andersson. Per Oscarsson och Med Reventberg spelade Birks filmföräldrar, Borka och Undis. På Intiman spelas rollerna av Ludvig Ryman, 32, Södermalm och Emma Karlsson, 24, Farsta.

- "Sagan om Ronja Rövardotter liknar på flera sätt Shakespeares kärlekshistoria ”Romeo och Julia”. Där pojke blir kär i flicka och flicka blir kär i pojke. Dessa ungdomar kommer från två olika adliga familjer i Verona. Tyvärr är deras kärlek omöjlig då släktena ligger i fejd med varandra. I Astrid Lindgrens version har hon förlagt platsen till skogen och med två rivaliserande rövarband. Mattisätten och Borka-ätten. Ronja som är dotter till Mattis och Birk, son till Borka, träffas och blir som syster och bror för varandra utan föräldrarnas vetskap" förklarar regissören Kålle Gunnarsson.

- "Jag har under ett års tid jobbat med en ny dramatisering för teaterscenen av denna fantastiska berättelse, med Björn Isfälts underbara musik. Redan som nioåring blev jag trollbunden när jag såg Ronja Rövardotter på bio. Vi ser fram emot att möta publiken på Intiman hela julen, när vi äntligen får framföra vår version av denna odödliga klassiker" säger Kålle Gunnarsson.

40-årsjubilerande Ronja Rövardotter ska även bearbetas för tv. Serien Brons upphovsman Hans Rosenfeldt skriver manus för en Viaplay-serie på tolv avsnitt. Lisa James-Larsson regisserar. Namnet Ronja var innan boken gavs ut i stort sett obefintligt. Idag är det ett vedertaget namn i flera länder. I Sverige finns cirka 6.000 kvinnor med namnet Ronja. Även namnet Lovis ökar. Böckerna om Ronja Rövardotter är utgivna på 38 språk. Flera av Astrid Lindgrens ord och uttryck har blivit bevingade, däribland ”rumpnissar”, ”voffor gör ho på detta viset?” samt ”söstra mi”.

Föreställningen ”Ronja Rövardotter” är ett samarbete mellan 2Entertain, Stage Fantasy och Astrid Lindgren AB.

Regi: Kålle Gunnarsson, 073-384 44 87
Pressfrågor: Magnus Stråberg, 0705-16 60 90

Foto: Ricky Tillblad
Foto: Markus Gårder

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Skandinavien.Koncernen är listad på Nasdaq Stockholm, Main Market, och omsätter knappt en miljard kronor. I de olika verksamheterna inom Moment Group skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år och koncernen har fler än 500 medarbetare. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Oslo och Falkenberg.

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, Intiman, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, STAR Bowling, Tickster, Vallarnas friluftsteater, Wagners Bistro, Wallmans, Wallmans Group

Önska, så spelar vi! - Golden Hits lanserar nya underhållningskonceptet Golden Pianos5.11.2021 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Efter ett pandemityngt och nedstängt år slår nöjespalatset Golden Hits upp portarna med ett helt nytt underhållningskoncept: Golden Pianos-kvällar, där gästerna får vara med och bestämma repertoaren. Med hjälp av tre briljanta sångare och livemusiker skapas en episk fest fylld av glädje och allsång - där dagsfärska hits blandas med kända klassiker med igenkänningsfaktor. - Under pandemin har många längtat efter att mötas och uppleva musik tillsammans. Golden Pianos är precis en sådan drömkväll, det är glädje för själen, säger Minette Bengtsson, producent och den som ligger bakom idén. - Golden Pianos är ett unikt koncept som jag inte sett förut i den här formen. En dinnerclub och riktigt rolig fest som går direkt över i nattklubb. Legendariska Golden Hits har legat på Kungsgatan 29 i Stockholm i snart 30 år och beskrivs ofta som Stockholms roligaste dansställe och nattklubb. Här finns restaurang, scener, tre dansgolv, barer och karaoke.

Nu öppnar hela Kungsportshuset upp igen!4.10.2021 10:48:32 CEST | Pressmeddelande

Nu öppnar Kungsportshusets alla våningar upp igen och i eventarenan på andra och tredje plan kommer det att bjudas på upplevelser av varierande slag med underhållning, mat & dryck som gemensamma nämnare. På entréplan flyttar Ulf Wagner med team in och lanserar i samarbete med Kungsportshuset den nya krogen Wagners Bistro, där menyn kommer att bytas ofta och där det ska gå att sitta hela kvällen - eller bara titta in och ta något i baren.

SANNA NIELSEN ÅKER PÅ STOR JULKONSERTTURNÉ25.5.2021 12:00:00 CEST | Pressmeddelande

2Entertain - Part of Moment Group I år firar Sanna Nielsen 25 år som artist. Det firar hon genom att åka på en stor rikstäckande turné med julkonserten ”MIN SANNA JUL”, där hon besöker hela 20 städer, från Ystad i söder till Luleå i norr, med start den 19 november. En av Sveriges absolut starkaste röster bjuder på en musikalisk och innerlig julkonsertkväll med ambitionen av att skapa ett kärleksfullt och musikaliskt rum för alla. Biljetterna släpps den 27 maj kl 12.00. ”För mig blir det, med denna konsertturné, första gången på 6 år som jag möter publiken med min egna ”Sanna Jul”. Jag brukar säga att ingen älskar julen lika mycket som jag och den känslan och kärleken till Julen vill jag naturligtvis genomsyrar hela konserten”, säger Sanna Nielsen. I konserten “MIN SANNA JUL” bjuder Sanna på ett musikaliskt fyrverkeri av julmusik, tillsammans med några av Sveriges absolut mest begåvade musiker. Julens låtar förpackas på ett nytt sätt, med musik och musikalitet i alla tempon. Musiken var

Succéföreställningen ”The Sound Of Music” gör ny entré på Lisebergsteatern i Göteborg hösten 2021!25.5.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Publik- och kritikerrosade familjeversionen av ”The Sound Of Music” gör åter entré på Lisebergsteaterns scen hösten 2021. Föreställningen spelade för utsålda hus i både Stockholm, Göteborg och Falkenberg under 2018-2019 och nu när den förtrollande musikalupplevelsen för hela familjen tillbaka i Göteborg i höst med premiär den 4 september 2021.