Rörelsen är viktigare än någonsin

I helgen håller Friskis&Svettis 159 lokala föreningar sin gemensamma årsstämma i Borås. Mötet sker i en ny verklighet där 46 procent av svenska folket uppger att de tränar mer sällan än en gång i månaden eller aldrig. Att fler hittar till träningen är en avgörande framtidsfråga.
Friskis&Svettis Jympa

Jag är så glad att vi kan hålla årsstämman live i år. Det är en viktig tid för oss och rörelse behövs kanske mer än någonsin. Friskis räddar inte världen, men vi bidrar varje dag till en hållbar utveckling genom fler och roligare träningsupplevelser, säger Peter Lilja, ordförande Friskis&Svettis Riks.

Pandemin har resulterat i förändrade träningsvanor för många, och ett ökat stillasittande som behöver brytas. 2019 svarade endast 20 procent att de tränar mer sällan än en gång i månaden eller aldrig. En siffra som mer än fördubblats till 2022. Det framgår av den årliga undersökning som Friskis gjort med hjälp av undersökningsföretaget Nepa.

Samtidigt har pandemin inneburit snabb och spännande utveckling inom träningen och nya stigar har trampats upp på träningskartan. Friskis utbud är rikare nu än före pandemin, inte minst tack vare nya digitala verktyg och utökad utomhusträning.

Friskis årsstämma, där föreningarna gemensamt drar upp riktlinjerna för rörelsens framtid, turnerar runt om i landet. I år har turen kommit till Borås.

– Jag är superstolt att få bjuda in hela Friskis till mitt Borås. Både jag och Peter Lilja kommer härifrån och det gör att det känns extra speciellt. Arbetet inför denna helg har också fungerat sammansvetsande för oss som lokal förening. Att Borås stad står som värd är vi också väldigt glada över, säger Karin Danehammar verksamhetschef i Friskis&Svettis Borås.

Årsstämman är idrottsföreningens högsta beslutande organ där bland annat Friskis&Svettis Riks styrelse utses. Det är den 44:e stämman i ordningen och den pågår 19–20 mars på Borås Kongress. Högst upp på dagordningen står frågor om hur Friskis&Svettis kan växa och inspirera ännu fler till rörelse i ett nytt träningsklimat.

Friskis&Svettis Jympa