Rörigt efter valet - handlare hoppas fortsatt på stark borgerlig regering

Livsviktigt har talat med några handlare och andra handlaraktörer efter valet. Den gemensamma nämnaren är att det är minst sagt rörigt och alla undrar hur vår regering ska se ut framöver.
Andreas Bylger. Foto Svenskt Näringsliv

I måndags, dagen efter valet, konstaterade Livsmedelshandlarnas vd Pär Bygdeson att det politiska läget är högst ovisst efter söndagens val.

Statsminister Stefan Löfvén tänker inte avgå då det rödgröna blocket har ett litet försprång före alliansen.

Befarar en svag minoritetsregering

Sverigedemokraterna vill inget av partierna tala med – i skrivande stund – trots att de innehar en vågmästarroll som är större än valet 2014.

– Det är ett mycket osäkert läge. Jag befarar att det blir en minoritetsregering under nästa mandatperiod, vilket innebär en svag regering. Nu har visserligen alliansen sträckt ut en hand till socialdemokraterna men vi får se vad det leder till. Jag är pessimistisk, säger Pär Bygdeson.

Inga slutsatser än

Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, uttrycker sig också försiktigt om det framtida parlamentariska läget:

– Vi vågar inte dra några slutsatser ännu. Det pågår fortfarande ett politiskt spel där det handlar om att ta första steget. Jag ställer mig tveksam till att Socialdemokraterna accepterar överenskommelsen. Vi behöver en stark regering som kan genomföra de reformer som behövs för att underlätta för handeln. Det handlar om resurser för att minska brotten i handeln, regelförenklingar för butikerna och även att sänka kostnaderna för anställning,.

Vill ha en företagarvänlig regering

Samir Cherif som är handlare med två Hemköpsbutiker i Göteborgsområdet önskar sig en borgerlig regering.

– Jag vet inte hur det kommer att bli nu när det är så jämnt. Men den regering som var före 2014 var bra för småföretagare. Jag hoppas att vi får så igen, säger han.

Handlare får betala

Andreas Bylger som driver en Ica Nära-butik i Sätra i Storstockholm uttryckte sig så här efter valet:

– Det har blivit varken hackat eller malet och det är olyckligt. Vi behöver trygghet och ordning, poliser som kommer när det blir akuta problem i butiken som stölder och hot. Vi behöver så mycket som inte har funnits i åratal. Jag blev tvungen till slut att själv anställa en ordningsvakt för att få bukt på kriminaliteten.

– Utan en stark regering som kan ta tag i de problem som finns på många håll i landet kommer det bara att gå utför och det är vi handlare som får betala, ja och allmänheten och de skötsamma som bor i dessa utsatta områden. Jag hoppas innerligt att politikerna nu kan tala med varandra och kompromissa så att vi får ordning på det här. SD är vågmästare men vad jag har sett hittills så är beröringsskräcken kvar. Det är beklämmande, säger Andreas Bylger.

Dödläge efter valet

Per Geijer, som är säkerhetschef på Svensk Handel, är liksom många andra bekymrad över det politiska läget efter valet.

– Vi vet visserligen att de flesta partierna ställer sig positiva till att genomföra några av våra viktigaste frågor som tillträdesförbud och slopad straffrabatt men så här efter valet verkar vi ha hamnat i ett dödläge. Utan en stark regering kommer det att innebära en mängd kompromisser mellan partierna och i allra värsta fall kommer våra viktiga frågor då att hamna i skymundan, säger han

Text: Marie Hallencreutz

Foto: Svenskt Näringsliv