Rosé-succén Mas Mellot Organic får ny kostym

Lagom till sommarvärmen tittar fram byter det populära rosévinet Mas Mellot Organic kostym. Druvorna skördas i det trendiga området Camargue, hemvisten för rosa flamingos och vita vildhästar.

Mas Mellot Organic Rosé har funnits i Sverige sedan 2014 och blev snabbt en succé med sin flörtiga doft av mogna röda bär, citrusfrukt, mineraler och en liten kryddton. Smaken är torr, fruktig och frisk med inslag av jordgubbar, hallon, mandarin, mogen citron, gula persikor och ett uns av örter. Nu återfinns vinet med ny uppdaterad kostym – inspirerad från det vackra landskapet omkring Mas Mellot´s vingård.

Mas Mellot passar utmärkt som apéritif gärna med oliver, till fisk-och skaldjurssoppor, grillad kyckling med ratatouille, smakrik fisk som fänkåls- och citronbakad havsabborre med rostad potatis, smakrika vegetariska rätter, lättare stekt fisk med grillad paprika och svarta oliver, klassisk Salade Nicoise, pizza på tomat-, mozzarella- och skinka, chèvre chaud med örtsallad eller charkuteritallrik med grillade grönsaker.

I flera generationer har man odlat vin på Mas Mellot. Sedan år 2008 är odlingen 100 procent ekologisk. Egendomen ligger mellan Aigues-Mortes och la Grande Motte i hjärtat av området ”Petite Camargue” i Languedoc. Camargue är hemvisten för de vita vildhästarna, den svarta tjuren och den rosa flamingon. Från området kommer även havssaltet ”fleur de sel de Camargue”.

Fakta om vinet
Land: Frankrike, Languedoc, IGP Sable de Camargue | Producent: GAEC Bruel | Druvor: Cinsault 25%, Grenache 25%, Carignan 20%, Cabernet Sauv 15%, & Merlot 15% | Alk: 12 % | Vol : 75cl | Art.nr: 2728 | Pris: 87kr | Distribution: Fast distribution, Systembolaget.

Abonnera på våra pressmeddelanden.