Sveriges AllmännyttaSveriges Allmännytta

Rosengård Fastighets AB ny associerad medlem i Sveriges Allmännytta

Sveriges Allmännytta välkomnar Rosengård Fastighets AB som ny associerad medlem. Sammantaget representerar Sveriges Allmännytta nu 318 allmännyttiga och privata bolag som tillsammans äger mer än 945 000 lägenheter.
Petra Sörling, vd på Rosengård Fastighets AB och Anders Nordstrand, vd på Sveriges Allmännytta.

– Jag är glad att Rosengård Fastighets AB väljer att bli associerad medlem hos oss. Bolaget bedriver ett aktivt stadsutvecklingsarbete och har en mycket viktig roll i att bidra till ökad integration. Tillsammans kan allmännyttiga och privata bolag stärka hyresrätten långsiktigt, ta ett aktivt samhällsansvar och utveckla hållbara och prisvärda bostäder för alla, säger Anders Nordstrand, vd på Sveriges Allmännytta.

– För oss på Rosengård Fastighets AB har samverkan varit ett nyckelord sedan starten 2017 eller som vi brukar säga: vi är samverkan på riktigt genom våra ägare MKB, Balder, Victoriahem och Heimstaden. Vi har en tydlig vision och arbetar mot ett Rosengård som hela Malmö är stolta över och blev glada när möjligheten gavs att bli associerad medlem i Sveriges allmännytta. Det ger oss ännu bredare kunskap både genom expertisen som ges till oss medlemmar, och genom att vi nu kan samverka och lära av andra bolag från hela Sverige, säger Petra Sörling, vd på Rosengård Fastighets AB.

Rosengård Fastighets AB koncernen ägs av Balder, Heimstaden, MKB samt Victoriahem. Fastighetsbeståndet består av kvarteret Törnrosen och delar av Örtagården och omfattar i nuläget 1 680 lägenheter.

Läs mer om Rosengård Fastighets AB.

Beslutet om medlemskap fattades av Sveriges Allmännyttas styrelse den 8 april och av Rosengård Fastighets AB:s styrelse den 3 maj.

Om associerat medlemskap

Bostadsföretag som inte ägs av en kommun, men som är långsiktiga ägare av hyresfastigheter och som tar socialt, ekonomiskt och ekologiskt ansvar kan bli associerade medlemmar. De förväntas lämna lägenheter till den lokala bostadsförmedlingen samt till kommunen för sociala ändamål. De ska också ta aktiv del i lokalsamhället, arbeta för att förbättra integrationen i de områden de verkar samt delta i det sociala arbetet på orten.

Läs mer om associerat medlemskap hos Sveriges Allmännytta.

Anders Nordstrand, vd, Sveriges Allmännytta, 08–406 55 17

Petra Sörling, vd, Rosengård Fastighets AB, 040–685 43 60

Ulrika Lamberth, pressansvarig, Sveriges Allmännytta, 08–406 55 25, ulrika.lamberth@sverigesallmannytta.se

Anders Nordstrand, vd på Sveriges Allmännytta.
Petra Sörling, vd på Rosengård Fastighets AB. Foto: Rosengård Fastighets AB

Slutrapport: Energieffektivisering - så dyrt blir det14.2.2024 12:00:00 CET | Pressmeddelande

Sveriges Allmännytta, presenterar idag en viktig slutrapport som belyser den kritiska frågan om energieffektivisering i byggnader. Byggnader står för en betydande del av energianvändningen och bidrar därigenom till klimatförändringen. För att adressera detta har EU nyligen omarbetat direktivet om byggnaders energiprestanda (EPBD), vilket syftar till att främja energirenoveringar och övergången till förnybar eller fossilfri energi.