Rost satsar vidare – Alexandersson inte med i truppen

Skidorienteringsstjärnan Erik Rost har bestämt sig för att satsa vidare och är en del av landslaget 2019/2020. Världsettan Tove Alexandersson däremot kommer inte att prioritera skidorienteringstävlingar kommande vinter.

Tove Alexandersson (fri bild).

När sommaren står för dörren presenterar det framgångsrika skidorienteringslandslaget trupperna för kommande vinter, en säsong som bjuder på världscup och ett EM.

Efter ett mycket framgångsrikt hemma-VM i Piteå vacklade Erik Rost om framtiden. Nu har Alfta-Ösa-åkaren bestämt sig för att satsa vidare.

Martin Hammarberg kom fram till en annan slutsats när han fick tid att fundera. Efter en lång fin landslagskarriär väljer Sundsvallsåkaren att varva ner. Försvinner gör också Evelina Wickbom, som ska studera i USA.

Även på ledarsidan sker en del förändringar. Förbundskapten Frans Wickbom får en mer administrativ roll som landslagschef, medan Ann Enman tar över som seniorernas förbundskapten. På juniorsidan ersätts Enman av Mattias Johansson.

Men den truppförändring som är mest iögonfallande är den att världsettan på damsidan, Tove Alexandersson, väljer att tacka nej till en landslagsplats.

- Det har alltid varit vanlig orientering som är det jag satsar mest på och för varje år gör jag lite förändringar i tränings- och tävlingsupplägg för att fortsätta utvecklas och utmana mig själv, säger Alexandersson.

- Nästa vinter kommer jag inte att prioritera skidorienteringstävlingarna, men exakta tränings- och tävlingsupplägget för vintern kommer jag att sätta i höst.

Här är de svenska seniortrupperna kommande vinter:

Damer A-lag

Truls Lindholm, Sundsvalls OK
Edvin Nordström, Täby OK
Oskar Sandberg, Säterbygdens OK

Den största internationella tävlingen kommande vinter är EM i Ryssland, 8-15 mars.

För mer information - kontakta Ann Enman på 070 - 631 38 07 eller Frans Wickbom på 070 - 395 49 30.

Tove Alexandersson (fri bild).
Erik Rost (fri bild).

Ohlsson spurtade hem Swedish League – Bergman ohotad5.5.2019 17:14:56 CESTPressmeddelande

Gustav Bergman och Karolin Ohlsson vann Swedish League 2019. Bergman var helt ohotad i den avslutande jaktstarten, medan Ohlsson avgjorde med sin beryktade spurt. "Precis i slutet gjorde jag en jäkla vurpa och slog i svanskotan nåt djävulskt, jag trodde inte att jag skulle komma i mål. Men så såg jag de där segerpengarna framför mig flyga i väg och då jävlar sket jag i allt och körde bara", säger Ohlsson.