Rösta för Ukraina i Melodifestivalens semifinal- teleoperatörer slopar avgift

Insamlingen till Ukraina fortsätter. I Melodifestivalen kan allmänheten rösta med Radiohjälpens nummer. Genom att teleoperatörerna nu efterskänker avgiften kommer mer fram för att lindra nöden. "Tack till alla som väljer att göra skillnad", säger Kristina Henschen, generalsekreterare på Radiohjälpen.
Lägg din röst för Ukraina i Melodifestivalen genom att välja Radiohjälpens telefonnummer. Tack!

Under Melodifestivalens semifinal går all omröstning via Radiohjälpens telefonnummer till insamlingen för att lindra nöd i Ukraina.

Genom att ringa 099-908 0X följt av bidragets startnummer bidrar den som röstar med 9,90 kronor.

I ett särskilt beslut väljer idag teleoperatörerna Telia, Tele2, Tre, Telenor och leverantören Viatel  att efterskänka hela serviceavgiften för omröstningen i Melodifestivalens seminfinal och final med Radiohjälpens telefonnummer, och bidrar därigenom till insamlingen till Ukraina. Avgiften uppgick tidigare uppgick till sju (7) procent plus moms.

"Vi är mycket tacksamma till alla som gör vad de kan i denna svåra situation," säger Kristina Henschen.

Under Melodifestivalens deltävling 4 förra lördagen inkom 1,4 miljoner kronor till Radiohjälpens insamling för att lindra nöden i Ukraina. Detta var dubbelt så mycket som inkom för deltävling 4 förra året, och fyra gånger så mycket som inkom i deltävling 4 2020. 78 procent av alla som ringde under deltävling 4 valde Radiohjälpens nummer, vilket är en historiskt hög siffra.

Radiohjälpen har samlat in totalt mer än 13 miljoner kr till att lindra nöden och rädda liv i Ukraina.

I Ukraina flyr människor för sina liv. Behoven av akut hjälp är stora och förutses leda till ännu större humanitära behov. Skador på livsnödvändig infrastruktur kan medföra brist på rent vatten, tillgång till mat och tak över huvudet. Konflikten tvingar många människor att lämna sina hem och leva på flykt både inom landet och söka sig till angränsande länder. Situationen försämras snabbt. Radiohjälpen ser ett ökat behov av bland annat mat, sanitet, vatten och sjukvård.

Radiohjälpens insamling gör skillnad för människor i Ukraina och i omgivande länder dit människor kan få skydd och trygghet.

Så kan du bidra på andra sätt

Du kan även göra skillnad genom att swisha till 9019506, märk din gåva Ukraina, eller ringa Radiohjälpens gåvonummer 099-90 100 för att skänka 100 kronor.

Tack för din gåva.

Radiohjälpens appell för Ukraina
Fler videor

Du kan också swisha till stöd till 9019506 eller ringa 099-90100 för att skänka 100 kronor till Radiohjälpens insamling för Ukraina. Tack!

Radiohjälpen förändrar liv och lindrar nöd genom att engagera, samla och aktivera viljan att stödja människor där det behövs som mest. Stiftelsen Radiohjälpen, i förkortad form benämnd Radiohjälpen, vars beslutande organ är dess styrelse, har till uppgift att i samråd med Sveriges Television AB, Sveriges Radio AB och Sveriges Utbildningsradio AB samordna radio-och TV-bolagens insamlingsverksamhet för humanitärt ändamål.

Livsviktigt stöd för Världens Barn26.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande

Totalt samlades 104,6 miljoner kronor in till Världens Barn under 2023. Genom 23 projekt i 14 olika länder gör insamlingen skillnad för barns rätt till hälsa, skola och trygghet. ”Stort tack för det livsviktiga engagemanget, tillsammans gör vi barndomar möjliga”, säger Kristina Henschen, generalsekreterare för Radiohjälpen som står bakom insamlingen Världens Barn, ihop med svenska civilsamhället och i samordning med Public Service. ”Tack vare allmänhetens gåvor kan vi stötta projekt – där det behövs som mest.”

Så gör din gåva skillnad!22.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande

Årsredovisningen för 2023 är underskriven. Under året som gått har Radiohjälpens stöd lindrat nöd och räddat liv för människor runt om i världen, men även gjort skillnad i Sverige. Radiohjälpen samlade in 189 miljoner kr och stöttade 46 projekt i 32 länder, och 84 projekt nationellt. ”Det starka engagemanget från allmänheten har gjort att våra kampanjer Världens Barn och Musikhjälpen nått sina näst högsta resultat genom tiderna”, säger Kristina Henschen, generalsekreterare för Radiohjälpen. ”Det är glädjande att människor gör skillnad i en allt svårare utveckling med krig och klimatkatastrofer runt om i världen”.

Insamling för Världens Barn under Melodifestivalen2.2.2024 06:30:00 CET | Pressmeddelande

Lidande bland barn i världen ökar. Allt fler barn hungrar, barn tvingas från sina hem och många barn lever mitt i krig och konflikt. Därför är insamlingen för Världens Barn i fokus för insamling i samband med Melodifestivalen 2024. ”Många barn i världen har inget riktigt hem, ingen riktig säng att somna tryggt i eller ingen skola att gå till,” säger Tereza, ett av de medverkande barnen i Radiohjälpens appell för Världens Barn. ”Så får det inte vara”.