Rösta fram Sveriges Bästa Gin & Tonic!

Nu är det klart vilka bidrag som har tagit sig till final i Schweppes klassiska tävling Sveriges Bästa Gin & Tonic. Recept från tre entusiastiska hemmamixare och tre professionella bartenders har valts ut av juryn. Nu är det upp till folket att rösta fram vilka som ska knipa den prestigefulla titeln.

Till Schweppes tävling Sveriges Bästa Gin & Tonic har hemmamixare och bartenders från hela landet skickat in sina recept. Tävlingen går ut på att kora de mest nyskapande och välsmakade varianterna av en Gin och Tonic, och ett vinnande recept kommer att utses i varje tävlingsklass. Recepten i årets final är utvalda av en jury bestående av David Kringlund, dryckesinspiratör och youtuber, Pelle Tamleht, chefredaktör på Nöjesguiden och den prisade bartendern Josephine Sondlo. Nytt för i år är att folkets röster avgör vilka recept som ska belönas med titeln ”Sveriges Bästa Gin & Tonic 2021”. På Drinkgeneratorn.se/sbgt, kan man lägga sin röst på favoriten i varje tävlingsklass till och med den 23:e augusti.

Här är årets finalister att rösta på!

Finalister: Bartenders

Curt Ericsson, 33 år från Stockholm
Bartender på Bank Hotel
”Chilliberry” är en GT vars smaker för tankarna till oförglömliga sommarkvällar. Här möts het chili och söt jordgubbe i en dans med porlande tonic, is och gin.

Mimmi Arvidsson, 23 år från Göteborg
Bartender på Schnitzelplatz Lagerhuset
”Sommar på bryggan” bjuder på en mix av sval melon, fräsch gurka och aromatisk citronmeliss. Det hela sveps in i en romantisk doft av ros, likt en ljuv sommarbris över glittrande vatten.

Roberto Escobar Rodriguez, 30 år från Solna
Bartender på Stockholm under stjärnorna
”Coco Azul” är en modig GT som gör sin grej. Med sin havsblå färg och sin distinkta smak av kokos är det nära till hands att minnas en solig dag på stranden.

Finalister: Hemmamixare

William Prytz, 26 år från Motala, Kock
”The Sauvignon GT” är en fyllig GT skapad med ginens smakpalett i åtanke. Fräschören i ginens Sauvignon Blanc-destillat balanseras fint av pepprig tonic, ingefära, vanilj och apelsin.

Kajsa Thelander, 32 år från Sundbyberg, Bokningskoordinator
”Ginsburg GT” är en hyllning till alla kvinnors förkämpe och riviga pantertant. Denna GT bjuder på en stor dos personlighet i sin blandning av blommig tonic, syrlig rabarber och Earl-Grey infuserad gin.

Niklas Sandström, 55 år från Malmö, Art director
”Salty Spruce” är en GT som låter oss upptäcka den oemotståndliga beskan från granskott. Förutom skogens gröna guld bygger den spännande blandningen på rosépeppar, läskande tonic, citron och Himalayasalt.

För mer information, vänligen kontakta:

Marilyn Roseneld, Communications Advisor, Shomei
marilyn.r@shomei.se, 079 313 20 73

Rose-Marie Hertzman, Presschef, Spendrups
rose-marie.hertzman@spendrups.se, 070 895 25 67

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Omaka, BIBAB och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se

Brutal Brewing utvecklar folkölskategorin med innovativ bryggteknik6.9.2021 17:06:17 CEST | Pressmeddelande

Genom en unik bryggteknik lanserar nu Brutal Brewing ett helt nytt typ av folköl som levererar full smakstyrka, men endast innehåller 2,7 % alkohol. De tre brygdtyperna Hoppy Lager, Pilsner och IPA ska möta det stora intresset för smakrik öl med lägre alkoholhalt samt bredda dagens utbud inom det avsomnade 2,8-segmentet. Taste-A-Lot blir namnet för den kommande serien med kontinuerlig smakutveckling.

Mimmi Arvidsson och William Prütz blandar Sveriges Bästa Gin och Tonic 202125.8.2021 09:06:30 CEST | Pressmeddelande

För sjätte året arrangerar Schweppes Sveriges Bästa Gin & Tonic, tävlingen där hemmamixare och professionella bartenders tävlar i konsten att kittla smaklökarna med en GT. Nu står det klart att kocken William Prütz och bartendern Mimmi Arvidsson har blandat de vinnande varianterna. Recepten som röstats fram bjuder på smaker från vanilj, ingefära och apelsin respektive galiamelon, gurka och citronmeliss.

Spendrups drar tillbaka Melleruds Utmärkta Pilsner Eko 4,5% 33 cl flaska med felaktig buketikett2.8.2021 10:28:14 CEST | Pressmeddelande

I ett parti Melleruds Utmärkta Pilsner Eko 4,5 % 33 cl flaska med bäst-före-datum 2022-07-07 kan det finnas flaskor som har fel buketikett (framsidesetikett). Kartongen är korrekt märkt med 4,5%. På buketiketten står det ”alkoholfri” medan på baksidesetiketten anges den rätta informationen dvs 4,5%. Det är ett tekniskt problem i produktionen som har orsakat detta. Vi tar händelsen på största allvar och har vidtagit åtgärder för att liknande inte ska inträffa framöver samt beklagar det inträffade.

Efter rekordtryck på biljetter: Gröna Lund och Heineken adderar tre kvällar till NIGHT RIDER23.7.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Gröna Lund och Heineken lanserade det nya nattklubbskonceptet NIGHT RIDER för en vecka sedan - en unik möjlighet att uppleva nöjesparken nattetid som man aldrig tidigare sett tivolit. Initialt släpptes biljetter till sex kvällar i augusti och september, som sålde slut på endast några timmar. Efter ett stort tryck i sociala medier och från nöjesparkens gäster, släpps idag ytterligare 3000 biljetter fördelat på tre lördagar, 21/8, 28/8 och 4/9.

Gröna Lund och Heineken lanserar unikt klubbkoncept på nattöppet tivoli15.7.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under sex kvällar i augusti och september kommer du för första gången kunna uppleva Gröna Lund nattetid som du aldrig tidigare sett tivolit. Heineken och Gröna Lund lanserar nämligen det unika konceptet NIGHT RIDER, där Gröna Lund förvandlas till Sveriges mest unika klubbmiljö med utökat serveringstillstånd i parken och en åldersgräns på 23 år. Åkattraktioner, spel och barer laddas med extra ljud, ljus och musik som får natten att vibrera. NIGHT RIDER arrangeras exklusivt för 1 000 personer per tillfälle, under sex torsdagar och fredagar mellan den 19 augusti till 3 september kl. 22.00-00.00 med olika förfester som start från kl. 19.30.