Rösta fram Sveriges Bästa Gin & Tonic!

Nu är det klart vilka bidrag som har tagit sig till final i Schweppes klassiska tävling Sveriges Bästa Gin & Tonic. Recept från tre entusiastiska hemmamixare och tre professionella bartenders har valts ut av juryn. Nu är det upp till folket att rösta fram vilka som ska knipa den prestigefulla titeln.

Till Schweppes tävling Sveriges Bästa Gin & Tonic har hemmamixare och bartenders från hela landet skickat in sina recept. Tävlingen går ut på att kora de mest nyskapande och välsmakade varianterna av en Gin och Tonic, och ett vinnande recept kommer att utses i varje tävlingsklass. Recepten i årets final är utvalda av en jury bestående av David Kringlund, dryckesinspiratör och youtuber, Pelle Tamleht, chefredaktör på Nöjesguiden och den prisade bartendern Josephine Sondlo. Nytt för i år är att folkets röster avgör vilka recept som ska belönas med titeln ”Sveriges Bästa Gin & Tonic 2021”. På Drinkgeneratorn.se/sbgt, kan man lägga sin röst på favoriten i varje tävlingsklass till och med den 23:e augusti.

Här är årets finalister att rösta på!

Finalister: Bartenders

Curt Ericsson, 33 år från Stockholm
Bartender på Bank Hotel
”Chilliberry” är en GT vars smaker för tankarna till oförglömliga sommarkvällar. Här möts het chili och söt jordgubbe i en dans med porlande tonic, is och gin.

Mimmi Arvidsson, 23 år från Göteborg
Bartender på Schnitzelplatz Lagerhuset
”Sommar på bryggan” bjuder på en mix av sval melon, fräsch gurka och aromatisk citronmeliss. Det hela sveps in i en romantisk doft av ros, likt en ljuv sommarbris över glittrande vatten.

Roberto Escobar Rodriguez, 30 år från Solna
Bartender på Stockholm under stjärnorna
”Coco Azul” är en modig GT som gör sin grej. Med sin havsblå färg och sin distinkta smak av kokos är det nära till hands att minnas en solig dag på stranden.

Finalister: Hemmamixare

William Prytz, 26 år från Motala, Kock
”The Sauvignon GT” är en fyllig GT skapad med ginens smakpalett i åtanke. Fräschören i ginens Sauvignon Blanc-destillat balanseras fint av pepprig tonic, ingefära, vanilj och apelsin.

Kajsa Thelander, 32 år från Sundbyberg, Bokningskoordinator
”Ginsburg GT” är en hyllning till alla kvinnors förkämpe och riviga pantertant. Denna GT bjuder på en stor dos personlighet i sin blandning av blommig tonic, syrlig rabarber och Earl-Grey infuserad gin.

Niklas Sandström, 55 år från Malmö, Art director
”Salty Spruce” är en GT som låter oss upptäcka den oemotståndliga beskan från granskott. Förutom skogens gröna guld bygger den spännande blandningen på rosépeppar, läskande tonic, citron och Himalayasalt.

För mer information, vänligen kontakta:

Marilyn Roseneld, Communications Advisor, Shomei
marilyn.r@shomei.se, 079 313 20 73

Rose-Marie Hertzman, Presschef, Spendrups
rose-marie.hertzman@spendrups.se, 070 895 25 67

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Omaka, BIBAB och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se

Internationella succén White Claw Hard Seltzer har kommit till Sverige1.6.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

En dryckesnyhet som funkar vid alla tillfällen har landat i Systembolagets beställningssortiment. White Claw Hard Seltzer Lime är bubblig, fräsch och ett perfekt komplement till vår nuvarande svenska dryckeskultur. Den är glutenfri, snål på socker och har ett lågt kaloriinnehåll. Den första smaken som lanseras i Sverige 1 juni är White Claw Hard Seltzer Lime, perfekt för sommarens aktiviteter.

Lazy Estate lanserar nu ännu ett Sparkling Tea – ett somrigt rosébubbel: Pink Grapefruit & Pear17.5.2021 14:23:50 CEST | Pressmeddelande

Samtidigt med sommarvärmen lanserar nu uppstickaren Lazy Estate en uppföljare till det alkoholfria succébubblet Sparkling Tea Lemongrass & Mint. Pink Grapefruit & Pear är ett rosébubbel som passar perfekt till heta sommardagar, välkyld, tillsammans med friska jordgubbar på stranden. Sparkling Tea Pink Grapefruit & Pear släpps på Systembolaget 1 juni men finns redan nu hos några av Lazy Estates restaurangkunder.