ROT-avdrag för bilreparationer får hjulen att snurra snabbare efter Corona

Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) uppmanar Sveriges Regering att omgående införa ROT-avdrag för bilreparationer. När Sverige ska startats upp igen behövs insatser utöver det vanliga, säger Bo Ericsson vd för SFVF.

När Corona-krisen släpper sitt grepp om Sverige och vi ska börja återgå till det normala, måste så många som möjligt snabbt erbjudas sysselsättning. Bilbranschen fungerar som ett ”lok som drar många vagnar” och bilhandeln och bilverkstäderna sysselsätter över 40 000 personer över hela Sveriges yta. Idag skapas fyra av fem nya jobb i tjänstesektorn.

Om ROT-avdrag införs kommer fler ha råd att serva bilen, reparera bilen, byta ut sin slitna vindruta, köpa nya däck istället för att åka med dubbfria däck året runt, rostskydda bilen och utföra bilvård.

Ytterligare positiva effekter om ROT-avdrag införs:

• ROT-avdraget motverkar svartjobb.
  • ROT-avdraget medför att färre bilägare anlitar oseriösa verkstäder som inte betalar skatter, moms eller miljöavgifter.
  • ROT-avdraget medför att fler blir sysselsatta i den seriösa branschen.
  • Nollvisionen skulle påverkas positivt om ROT-avdrag införs, eftersom fler skulle underhålla sina bilar. Därmed skulle skicket på bilarna som rullar på våra vägar förbättras.

SFVF rekommenderar därför regeringen att omedelbart införa ROT-avdrag för bilreparationer.

För ytterligare information, kontakta:

Bo Ericsson vd Sveriges Fordonsverkstäders Förening, 08-519 475 11.

Okunskap om elbilar kan leda till svåra olyckor!3.8.2020 07:30:00 CESTNyheter

- När jag läser hur besiktningsföretag kontrollerar elfordon och upptäcker skador men låter fordonet passera som godkänt blir jag skrämd, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF). Tekniken går så fort och allt för många besitter inte den kunskap som fordonsägare har rätt att förvänta sig. I DN kunde vi nyligen läsa: ”Batteriet på en Renault Zoe har fått två parallella skador. Bilen underkänns inte, men ägaren informerades”.

Bo Ericssons månadskrönika om framtiden för bilen29.7.2020 07:30:00 CESTNyheter

- I eftertankens kranka blekhet kommer sanningen ifatt oss! Är dagens tillverkare tillräckligt smarta och tillräckligt snabba för att själva driva fordonsbranschens omvandling? Efter första halvåret ser vi på en skadad bilindustri - från tillverkare till minsta bilhandlare - som drabbats av mycket mer än Covid-19 krisen, skriver Bo Ericsson, VD för Sveriges Fordonsverkstäders Förening, i denna krönika.

Hur svårt kan det vara? Varför stoppas inte fyllning av AC med sk ”fulgas”?24.7.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

På senare år har det blivit allt vanligare att fylla bilars AC-system med s k ”fulgas”, dvs gas som inte är avsedd för AC och som kan innebära en allvarlig säkerhetsrisk. I Naturvårdsverkets vägledning om Fluorerade växthusgaser står det att en bils AC aldrig får fyllas på med något annat än det den är typgodkänd för. Det spelar därför ingen roll om AC:n i princip är tom på F-gaser eller ej. Alla åtgärder samt påfyllnad av AC ska utföras av certifierad personal. När det gäller gasol är det dessutom en brandfarlig gas förenad med stora risker vid denna användning.