Ruben Östlund kröntes till Årets Göteborgare 2017

Torsdagen den 14 december 2017 satte han sig på tronen i Nordstan och blev officiellt årets göteborgare. Det hela direktsändes av Sveriges Radio P4 Göteborg som delar ut priset tillsammans med Göteborg & Co och GT.

Sofia Dahlström chefredaktör på GT, Ruben Östlund, Tomas Gustafsson kanalchef på P4 Göteborg och Camilla Nyman VD på Göteborg & Co.

Det var en glad Ruben Östlund som gick på scenen i Nordstan och tog emot priset årets göteborgare. Ett pris som han, till publikens förtjusning, sa var bättre än att vinna guldpalmen i Cannes.

– Det kanske inte stämmer riktigt, säger Ruben Östlund småleende efter ceremonin. Men det är jättekul att bli årets göteborgare. Det går väl lite hand i hand med att det har gått väldigt bra för filmerna som vi har gjort, så jag tycker det är välförtjänat. Och när jag läser listan på vilka som vunnit innan så blir jag verkligen stolt!

Ruben Östlund är uppvuxen på Styrsö men har sedan 20-års ålder bott i olika delar av Göteborg, vid Marklandsgatan, i Haga, vid Nordhemsskolan och nu i Vasastan. Han säger själv att Göteborg är en del av honom och när han får frågan så tror han också att göteborgarna är stolta över honom.

– Ja, men det tycker jag. Det är väl inte så många som vet vem jag är egentligen. Jag har verkat i en del av filmbranschen som kanske ses som konstnärlig och intellektuell, men det har varit viktigt för mig att försöka bryta. Visa att man kan hålla på med det underhållande och vilda trots att man har ett innehåll som man tycker är viktigt. Och detta kanske är ett steg i rätt riktning, säger Ruben Östlund.

För filmen ”The Square” vann Ruben Östlund guldpalmen tidigare i år, han har också nominerats till en Golden Globe och vann European Film Awards i sex kategorier. Att Ruben Östlund trivdes på tronen var tydligt, han passade också på att regissera publiken att skrika ett unisont primalskrik, ett skrik som han vid det här laget har gjort mer än en gång. Kanske blir det ett skrik till om han vinner en Oscar där The Square är Sveriges bidrag.

– Jag börjar tröttna på det skriket. Om jag vinner en Oscar så gör jag det igen, men då är det sista gången, säger Ruben Östlund.

Läs mer om Årets Göteborgare i GT och på Sveriges Radio P4 Göteborg

Abonnera på våra pressmeddelanden.